Rozhovor se Zdeňkem Bajerem z Datacruit
- Autor článku Petra Vrbová
V dnešním rozhovoru jsme si povídali se Zdeňkem Bajerem, CEO společnosti Datacruit, která je generálním partnerem letošního předávání cen Recruitment Academy Awards. Jen připomeneme, že slavnostní večer 15. 4. se koná online a vstupné je zdarma. Stačí se registrovat na https://raawards.cz/.
1. S příchodem covidu se oblast náboru mohla stát skutečně náročnou jak pro recruitery tak uchazeče o zaměstnání. Dělá Datacruit nějaké aktivity, které by těmto skupinám lidí pomohla zorientovat se v současné situaci?
Ano, celkově se snažíme o maximální podporu týmové spolupráce při náboru zaměstnanců, automatizaci a digitalizaci procesů a zvyšování kvalifikace celých recruitment týmů. V tomto ohledu jsme v minulém roce uvedli v rámci naší platformy hned několik novinek. Mezi ně patří například komplexní přehled o nejdůležitějších náborových aktivitách v podobě týmového/recruiterského Dashboradu, automatický Matching vhodných kandidátů na konkrétní pozice, integrace s digitální platformou firstbird.com na doporučování zaměstnanců nebo online webináře a kurzy z dílny Recruitment Academy přímo v prostředí naší aplikace.
2. Jak konkrétně Datacruit covidová situace ovlivnila?
V první vlně jsme zaznamenali výrazné zpomalení v příchodu nových zákazníků. Nikdo upřímně nevěděl, co bude. Nábor zaměstnanců se u řady společností prakticky zastavil a společnosti tato zásadní rozhodnutí o zavedení nové HR technologie tehdy spíše odkládali. Museli jsme se velmi rychle adaptovat na danou situaci, prezentovat se více online a zaměřit se na klíčové inovace, což dnes vnímáme velmi pozitivně.
3. Jak celkově vnímáte změny v oblasti HR od loňského roku?
Tou nejzásadnější změnou a možná i symbolem loňského roku je bezesporu přechod na Home Office. Nutno říct, že velká část firem nebyla na tak rychlý přechod v řádu dnů vůbec připravená. Na druhou stranu se díky této situaci výrazně akcelerovala digitální transformace celé naší společnosti, a to zejména konkrétních firem, ale i domácností a dalších oblastí jako například školství.
To je určitě pozitivní trend, který bude zásadním způsobem ovlivňovat i to, jak budeme pracovat, nebo jak se budeme v budoucnu vzdělávat.
4. Je nějaký nový trend, který vás z pohledu firem, recruiterů nebo uchazečů překvapil?
Je jasné, že větší flexibilita v podobě Remote Work nezmizí ani v budoucnu. Řada firem dokonce oznámila, že se už do kanceláří nevrátí a že budou pracovat už jenom z domova. Osobně si myslím, že ani jeden extrém není ideální a je třeba hledat efektivitu. Například kreativita, inovace, týmový brainstorming nebo spontánní diskuse na chodbě jsou nedocenitelné a řeší se lépe v prostředí kanceláře.
5. Co vnímáte jako hlavní trendy v HR pro letošní rok?
Digitalizace HR a zavádění nových, inovativních technologií bude pokračovat ve vysokém tempu i v tomto roce. HR bude více data driven. Množství dat ve společnostech stále roste a jejich správné využití bude kritické pro manažerská rozhodování. Budeme se učit efektivní komunikaci na dálku, měnit způsob řízení firem a organizaci práce.
6. V čem by se podle vás měl HR marketing covidové době přizpůsobit, aby firmy obstály nejen v porovnání s konkurenty, ale hlavně také u samotných uchazečů?
V následujících letech to bude hodně o tom, jak o zaměstnance pečovat, motivovat je, hodnotit a vzdělávat při práci z domova. To bude vyžadovat odlišný pohled na Leadership, komunikaci a organizaci práce. Firmy budou potřebovat Digitální leadery.