Firmy pomáhají mladé generaci najít vhodné místo na trhu práce
- Autor článku Petra Brabencová
Správná volba povolání by měla začínat už na základní škole, kde je potřeba děti nasměrovat k oboru, pro který mají vlohy a který je bude bavit. Nakolik bude toto rozhodnutí správné, ovlivní nejen život každého jednotlivce, ale jeho dopady se projevují na fungování celé ekonomiky. Při často nelehkém hledání budoucí profese by mělo žákům pomoci cílené kariérní plánování, které však zatím na školách nedostává z mnoha důvodů takový prostor, jaký by si zasloužilo. Proto se do tohoto procesu zapojují i některé firmy s vlastními projekty.
Při hledání vhodného povolání hraje škola asi nejvýznamnější roli, protože během vyučování mohou učitelé zjistit hodně o tom, jaké má žák nadání i poznat typ jeho osobnosti. Kariérnímu poradenství se na základních školách navíc věnují specializovaní poradci, kteří jsou ale mnohdy bohužel zavaleni i jinou prací a vlastní pedagogickou činností, takže jim nezbývá dostatek času a prostoru pro individuální aktivity s jednotlivými žáky.
Navíc mezi rodiči i některými pedagogy stále přetrvává názor, že ve věku kolem 12 až 15 let nemají děti nejmenší představu o tom, co chtějí dělat, a nejsou vlastně kompetentní se správně rozhodnout. Jenže právě v tomto věku už je dobře patrné, zda je dítě spíše humanitní typ s nadáním třeba pro jazyky nebo sociální vědy, nebo naopak inklinuje spíše k přírodním vědám jako matematika nebo fyzika. Většina dnešních školáků se také od útlého věku věnuje řadě koníčků, což v průběhu let hodně napoví o jejich talentech i o tom, co je baví a kam by chtěli v dospělosti směřovat.
Spokojený jedinec, fungující společnost
Současná doba se v mnohém odlišuje od časů, v nichž prožívali dětství dnešní čtyřicátníci a padesátníci, kteří tvoří velké procento rodičů. Zvlášť díky dnešnímu nadbytku vjemů a možností je důležité nepropásnout klíčové období, kdy se rozhoduje o budoucnosti jejich potomků. Děti na 2. stupni základních škol jsou také v mnoha ohledech vystaveni konkurenci mnohem dříve než jejich vrstevníci před několika desítkami let. Citlivě tak vnímají, že jejich schopnosti a cílevědomost
rozhodují o školních výsledcích, a zanedlouho budou rozhodovat i o tom, jak uspějí na trhu práce. Také proto je tak důležité, aby včas rozeznaly, v čem jsou dobré, a dostaly prostor věnovat se ve své budoucí kariéře tomu, co je baví.
Jejich správná kariérní volba není ostatně důležitá pouze pro jejich osobní a profesní spokojenost, ale projevuje se i v celkovém ekonomickém a sociálním obrazu společnosti. Čím více bude jedinců, kteří najdou správné uplatnění na trhu práce, tím nižší budou náklady na sociální dávky a tím méně bude osob s pocitem společenského vyloučení.
Tuto skutečnost si uvědomují všechny zainteresované strany včetně Ministerstva školství, které hledá cesty, jak kariérní poradenství na základních i středních školách zlepšit, protože současný stav neodpovídá potřebám rychle se měnícího světa. Intenzivně to vnímají i zaměstnavatelské subjekty, které se potýkají s tím, že k nim přicházejí mladí pracovníci nedostatečně připraveni na to, co je v pracovním procesu čeká, a mnozí z nich vlastně až v praxi zjistí, že si zvolili „špatné“ povolání. Ty
zodpovědnější z firem, jimž záleží na tom, jak bude vypadat budoucnost české ekonomiky a společnosti, proto hledají cesty, jak kariérní poradenství podpořit.
Škola projektování podporuje vzdělávání a nechává nahlédnout do praxe
Velmi vhodným řešením jsou různé workshopy, při kterých odborníci z nejrůznějších oborů sdílejí své znalosti a zkušenosti se žáky základních a středních škol. Známý architektonický ateliér LOXIA například před dvěma lety zahájil Školu projektování, což je ojedinělý vzdělávací koncept, který dává dětem možnost se zajímavou formou seznámit s profesí architektů a projektantů a zároveň vyhodnotit, jestli je tento obor tím pravým pro jejich budoucí kariéru.
Odborníci z architektonického studia LOXIA, které celý projekt zastřešuje, představují v rámci workshopů probíhajících v sídle studia na pražských Vinohradech žákům základních škol a středních škol jednotlivá odvětví stavebnictví, ukazují jim rozmanitost oboru a přibližují, jak vypadá běžný den jednotlivých profesí působících napříč oborem. Program workshopů je interaktivní a byl koncipován tak, aby účastníci odcházeli s pocitem, že se nejen něco zajímavého a užitečného dozvěděli, ale také měli možnost se do workshopu aktivně zapojit a vyzkoušet si nejrůznější úkoly na vlastní kůži.
Pro školy, které nemají možnost přijet na workshop do Prahy, nabízí Škola projektování přednášky, které probíhají přímo u nich. Úvodní přednáška poutavou a interaktivní formou uvede žáky a studenty do problematiky stavebního oboru, navazující přednášky jsou pak vždy ušité na míru potřebám daných žáků a studentů dle probírané látky a zahrnují ukázky z praxe na reálných projektech. Workshopy i přednášky jsou pro školy zdarma. Veškeré informace o workshopech a přednáškách v rámci Školy projektování naleznou zájemci na internetových stránkách architektonického ateliéru, kde se mohou do projektu také přihlásit a zarezervovat si přednášku. Na webu LOXIA a na platformě YouTube jsou zároveň k dispozici videa, která poutavě představují architekturu a projektování.
„Během minulého roku fungování Školy projektování jsme uspořádali celkem 34 workshopů a s přednáškami jsme navštívili 20 základních a středních škol po celé České republice. Těší nás, že se nám daří žáky a studenty zaujmout a nadchnout je pro architekturu a projektování. Zároveň mne také těší, že díky představení reality z praxe si žáci mohou uvědomit, že tento obor není pro ně ten pravý, a zaměřit se v rámci dalšího studia na něco jiného. Jsem totiž přesvědčen, že je velmi důležité, aby v našem oboru pracovali lidé, kteří své práci nejen rozumějí, ale dělají ji s radostí a nadšením. Zároveň si myslím, že pro spokojený život je podstatné, aby člověk dělal práci, která ho baví a naplňuje,“ říká Matouš Fejfar, ředitel Školy projektování a tajemník studia LOXIA.
„V rámci Školy projektování se snažíme mladým lidem především ukázat náš obor takový, jaký je veskutečné praxi. Jen tak pochopí, že cílem naší práce je realita a výsledkem jsou hotové stavby, které tu po nás zůstanou další desítky, možná i stovky let. Když se procházíte po městě a vidíte dokončené projekty, na kterých jste pracovali, je to opravdu úžasný pocit. A tento pocit plný profesní i lidské hrdosti bychom rádi účastníkům naší juniorské vzdělávací akademie předali, ukázali jim, jak skvělou motivací může být, ale zároveň, že je to i velká dávka zodpovědnosti, kterou na sebe architekt nebo projektant bere,“ doplňuje svého kolegu Jana Mastíková, hlavní architektka a partnerka studia LOXIA.
Co je LOXIA?
Architektonické studio LOXIA propojuje vášeň pro architekturu, kreativitu, zkušenosti a cit pro veřejný prostor s potřebami klientů téměř 30 let. Sehraný tým architektů a stavebních inženýrů provází stavby od první skici na papíře až po finální realizaci. Architektonické studio LOXIA je specialistou a jedním z největších projektantů bytových domů v České republice s více než 10 000 zrealizovanými bytovými jednotkami. Umí toho však mnohem více, v portfoliu má také obchodní centra, administrativní budovy i továrny. Pražský ateliér založil v roce 1995 Ing. arch. Milan Veselý a jeho hlavní architektkou a také partnerem je Ing. arch. Jana Mastíková. Mezi významné projekty studia LOXIA patří například vizuálně velmi atraktivní sídlo KPMG, které stojí v blízkosti hotelu Hilton v pražském Karlíně. Ze studia pochází také projekty SUOMI Hloubětín, Chateau Troja Rezidence, Rezidence Kajetánka či Zahrady nad Rokytkou. Studio LOXIA je také autorem moderní radnice Prahy 12, která je novým symbolem Modřan, a kromě vyřízení běžných úředních záležitostí nabízí i možnosti pro trávení volného času a setkávání místních obyvatel.
Veškeré informace o Škole projektování jsou k dispozici na následujících kanálech:
FB: https://www.facebook.com/bud.projektantem
Instagram: https://www.instagram.com/bud.projektantem/?hl
Pro podporu kariérního vzdělávání ve školství:
https://www.petice.com/
Kontakt pro média:
Klára Suchá, Omnimedia s.r.o.
Tel: +420 725 762 580, +420 221 419 220
E-mail: k.sucha@omnimedia.cz