×

Upozornění

JUser: :_load: Nelze nahrát uživatele s ID: 360
Menu

Michal Toman: Převezmou vyhledávání kandidátů počítače?

  • Autor článku  

 

Duben je měsícem plným akcí pro recruitery a sourcery. Kromě akcí ve Velké Británii a Německu (čtěte ZDE) proběhnou také akce pořadatelů úspěšného Evolve! Summitu, a to konkrétně 17. dubna v Budapešti a 19. dubna v Praze - Evolve! Masterclass 2018. O této akci se dozvíte více informací na tomto webu, kde se můžete také zaregistrovat:

https://www.evolvemasterclass.com/

My vám exkluzivně přinášíme první ze dvou článku, jejichž autorem je Michal Toman, organizátor akce Evolve! Masterclass a Evolve! Summit. Tentokrát na téma "Převezmou vyhledávání kandidátů počítače?".

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Možná jste v poslední době také narazili na jeden z mnoha článků, které popisují, jak počítače převezmou nějakou část lidské práci. O tzv. automatizaci se toho v poslední době objevilo tolik, že by se mohlo zdát, že i v oblasti náborů již v této oblasti bylo řečeno vše. Nemám ambici znovu rozebírat, jak moc nové technologie pomohou zrychlit a zautomatizovat recruitment a to hlavně oblast sourcingu (jinými slovy fázi vyhledávání kandidátů). O tom už bylo napsáno tolik, že nemá smysl to znovu opakovat. Chtěl bych ale poukázat na to, jaké nástrahy může automatizace vnést do celkové strategie náboru.

Pokud jste zvyklí pracovat s aplikacemi jako Sourcehub od Social Talent, Hiretual nebo Amazing Hiring, jistě jste už zjistili, že vyhledávání kandidátů nebylo nikdy jednodušší. Stačí zadat klíčová slova hledané pozice, vybrat lokalitu a zakliknout, ve které části online světa chcete hledat (LinkedIn, FB, Twitter Google, Github atd.), pak už stačí jen jeden klik a máte hotovo.

Potřebujeme ještě sourcery?
No není to krásné, říkáte si? Z technik sourcingu vlastně nemusíte znát skoro nic. Díky novým aplikacím stačí znát jen klíčová slova, nemusíte se zatěžovat vytvářením samotného vyhledávacího příkazu, takže vás vlastně ani nemusí zajímat logika, která stojí za jeho vytvořením. Vždyť na vývoji této aplikace jistě pracoval tým produktových inženýrů, kteří jsou v sourcingu daleko lepší než já, říkáte si.

Pokud pracujete jako manažer, možná se i sám sebe ptáte, zda potřebujete dál investovat do školení kolegů na oddělení sourcingu, zda není lepší investice přesunout do nákupu technologií a aplikací, které stejně odvedou většinu práce. Možná už na oddělení ani nepotřebuji tak zkušené sourcery, když jejich dovednosti mi zabezpečuje nová aplikace a možná místo nich mohu nabrat nějaké juniory či studenty a ušetřit tak pár desítek tisíc, přemýšlíte.

No, pokud se vám některá z myšlenek honí hlavou, dovolte mi následující řádky. Zkuste si ale nejprve v duchu představit svého nejlepšího sourcera (nebo kolegu recruitera, který má vyhledávání kandidátů v popisu práce). Proč je tak úspěšný? Proč zrovna on dokáže vyhledat kandidáty, které zbytek trhu neobjevil?

Není to přece jen kvůli tomu, že zná ta správná klíčová slova. Není to dané jen tím na CO se ptá. Je to hlavně o tom, JAK se na to ptá. Výjimeční sourceři vždy dokázali k vyhledávání talentů přistupovat velmi originálně. Dokázali si představit, jak vyhledávaný kandidát vypadá, kde tráví čas, s kým a o čem se baví, a hlavně JAK se mají internetu (hlavně Googlu) správně zeptat, aby jim takovéto kandidáty ukázal. Stále existuje mnoho kandidátů, kteří zůstávají většině sourcerů skrytí, protože sourceři prostě nedokáží sestavit ten správný vyhledávací příkaz. K tomu, aby se sourcer uměl správně ptát, musí rozumět Booleanským operátorům, tedy umět tvořit příkazy pomocí AND, OR NOT a správně je modifikovat pomocí  "", *, () a dalších. Umět správně napsat vyhledávací příkaz pomocí Booleanů vždy bývala klíčová vlastnost každého dobrého sourcera a zároveň bývala pro spousty sourcerů velkou výzvou, protože variabilita je obrovská. Velkou přidanou hodnotou porozumění těmto operátorům ale vždy bylo to, že díky jejich používání se sourcer zdokonaloval, učil se správně ptát, upřesňovat své dotazy nebo je očišťovat na základě průběžných výsledků a reagovat, pokud se nedostavovalo správné řešení.

Přemýšlejte jinak než ostatní
Pokud jako sourcer ztratíte schopnost správně se ptát, stane se z vás jen "vyplňovač klíčových slov". Ztratí se vaše výjimečnost a zapadnete do průměru. A ano, v tento okamžik nebudete pro svého zaměstnavatele mít oproti moderním aplikacím valnou přidanou hodnotu.

Zároveň, pokud vaši sourceři ztratí své dovednosti a budete odkázáni na to, jak kvalitní budou externí aplikace, budete lovit ve stejném rybníku jako všichni ostatní. Pokud budete vyplňovat jen klíčová slova, stejným způsobem budou postupovat ostatní včetně vaší konkurence, takže se budete prát o stejné kandidáty jako zbytek trhu. Toto se nám již přece děje na LinkedInu.

Nechápejte mě špatně, nemám nic proti novým aplikacím a technologiím. Naopak je vítám. I v naší firmě ulehčují a zrychlují práci. Ale používáme je jako jeden z kroků v celém procesu hledání. Automatizaci nevnímáme jako nahrazení lidských dovedností, ale více jako jejich doplnění a ulehčení práce. Neobávám se, že by rozšiřující se automatizace v budoucnu způsobila zánik lidského sourcingu. Ten se jen posune trochu jinam, do obtížnějších úkolů. Jednoduché či repetitivní aktivity budou (vlastně již jsou) nahrazeny aplikacemi. 

A jeden tip na závěr - v dubnu budou velké dny pro evropský sourcing, neboť sourcingový odborník z USA, Mark Tortorici bude mít své tréninky v naší blízkosti, proto máme všichni jedinečnou příležitost zažít Marka naživo. 17.4. přijede Mark na celodenní trénink s názvem EVOLVE! Masterclass do Budapešti a 19.4. do Prahy. Pokud se tedy pohybujete v oblasti náboru, ať už jako Hiring Manager, Recruiter či jako sourcer a chcete se během jediného dne naučit většinu technik moderního sourcingu, nemůžete tuto akci minout. Zaregistrujte si své místo na www.evolvemasterclass.com.

* Autorem článku je Michal TomanEngage Advisory s.r.o.

 

 

Poslední aktualizace středa, 14 březen 2018 10:11

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz