3 kroky k vytvoření úspěšné značky zaměstnavatele
- Autor článku Kateřina Wendeling
Jedním z největších omylů definování značky zaměstnavatele neboli employer brandu je, když se společnosti značku snaží budovat nadměrným propagováním banalit typu: „Máme kávu zdarma!“ nebo „Jsme start-up, takže budete mít obrovský vliv“. To vše namísto zaměření se na příběhy, které vaši firmu dělají výjimečnou.
Najímat například inženýry je opravdu těžké. Je to těžké pro technologické giganty a je to těžké pro malé společnosti. Ale je to obzvláště těžké pro společnosti, o kterých lidé ještě úplně neslyšeli, a potřebují využít veškerou pomoc, kterou mohou získat, protože nabízení kávy zdarma prostě nestačí.
Co je značka zaměstnavatele a proč na tom záleží?
Společnosti jako Google si vybudovaly skvělou značku a tato značka je do značné míry to, co jim umožňuje nabírat tisíce dobrých inženýrů každý rok – když přemýšlíte o Googlu, možná si vybavíte armádu super-inteligentních inženýrů, kteří tvoří produkty, které lidé milují…nebo možná specializovanou skupinu inženýrů, kteří dělají nemožné věci možnými, a tím mění svět.
To je značka zaměstnavatele. Jednoduše řečeno, je to první věc, která vás napadne, když přemýšlíte o dané společnosti. Značka zaměstnavatele zahrnuje všechny aspekty vašeho příběhu: jestli lidé používají / mají rádi váš produkt, problém, který se pokoušíte vyřešit, váš zakladatelský příběh, vaše poslání, vaše kultura a jaké to je pro vás pracovat. Jinými slovy, všechny tyto atributy splynou do pocitu, který lidé mají, když si představí, že pro vás pracují.
Značka je jedna z nejdůležitějších věcí pro získání kandidátů hned ve dveřích. I přesto, jak je značka pro nábor důležitá, její budování je jedna z nejobtížnějších věcí při rozjezdu firmy, protože náklady na trávení času na čemkoliv jsou ochromující, a je opravdu těžké odůvodnit psaní příspěvků na blog, pořádání akcí a vystoupení na konferencích, když musíte vytvořit produkt, najímat lidi a dalších milion věcí.
Ale, dokud si nevybudujete značku a nepošlete ji do světa, budete lidi najímat jednoho po jednom a pokusit se okouzlit každého tím, že jim povíte svůj příběh. Ale jakmile máte značku, vypadá nábor opravdu, opravdu jinak.
Časem, pokud budete i nadále vyprávět svůj vlastní příběh, uvidíte také, jak snadnější může být sourcing a hiring. Pojďme tedy hovořit o tom, jak vytvořit ten pravý příběh.
Z čeho se skládá značka
Níže jsou uvedeny některé aspekty, které mohou tvořit příběh vaší značky. Až se podíváte na seznam, zamyslete se nad tím, co každá z těchto záležitostí znamená pro vaši společnost, a pak přemýšlejte o tom, které z nich jsou pro vás ty nejunikátnější. Například každý start-up může říci, že má kulturu založenou na autonomii a potenciál pro obrovský vliv. Stává se to tropem, který už nikoho nijak neodlišuje, a proto pravděpodobně nestojí za to zdůraznit. Na druhou stranu, pokud řešíte problém, který má mnoho vašich zákazníků, nebo používáte opravdu skvělý tech stack, který přitahuje některé specializované komunity, to stojí za to zdůraznit.
Aspekty employer brandu:
- • Váš produkt a jestli o něm lidé slyšeli/líbí se jim
- • Váš růst, zda je působivý
- • Váš tech stack
- • Zakladatelský příběh a poslání...pracujete na problému, o který se lidé osobně zajímají? Pokud ne, narušujete zastaralý, neefektivní způsob nějakého procesu?
- • Jak těžké jsou problémy, které řešíte?
- • Jak elitní je váš tým?
- • Jaké to je pro vás pracovat?
- • Vyznačujete se rovnováhou osobního a pracovního života? Nebo prací dlouho do noci? (Oboje může být dobré podle toho, koho chcete zaujmout.)
- • Je vaše firma založená na struktuře nebo jste piráti chaosu?
Jak vytvořit příběh ve 3 jednoduchých krocích
Neexistuje jediný dobrý vzorec, podle kterého bychom se měli při tvorbě příběhu řídit, ale existuje několik kroků, které se prokázaly jako efektivní. Můžete je projít v níže uvedeném pořadí a na konci získat výstižný, autentický, unikátní příběh, který můžete hrdě volat do světa.
Uvedené pořadí má svůj smysl. Nejprve se budete držet vašeho instinktu a vytvoříte vysoce kvalitní příběh. Pak ho ozdobíte detaily, díky nimž budete jedineční, a doplníte anekdoty vašich zaměstnanců. Nakonec vše upravíte na něco úderného. Při zpracování můžete použít seznam z části „Aspekty employer brandu“ výše.
Krok 1 - Samotný příběh
Představte si, že máte známého, který by byl pro vás perfektním kandidátem, ale zatím nic o vaší společnosti neví. Jak byste rychle popsali, co vaše firma dělá a proč by mu na tom mělo záležet? Zapište si to (zkuste vše shrnout do 5–6 vět, případné úpravy nechte na později).
Pokud se cítíte trochu zaseknutí, zde je několik otázek, které vám pomohou začít – přemýšlejte, jak byste odpověděli, pokud by se váš známý na jednu z nich zeptal:
- • Proč vaše firma existuje / co je váš produkt a jaký má význam?
- • Proč můžete vy uspět tam, kde ostatní selhali?
- • Proč vám osobně záleží na vaší firmě?
- • Co dělá vaše společnost, co nikdo jiný nedělá, a proč na tom záleží?
Vše se snažte zapisovat stručně bez zbytečných okolků. Vaše publikum, stejně jako váš známý, chce jasné a upřímné vysvětlení toho, co děláte.
Krok 2 – jedinečné výhody
Jakmile máte příběh, který jste sepsali u prvního kroku, je na čase jít do detailů. Ty jsou sice spíše druhořadé v tom smyslu, že o vaší firmě toho neřeknou tolik jako příběh, který jste dali dohromady, ale i tak stojí za zmínku a můžou mít na kandidáty silný vliv.
Příklady:
- • Práce s moderními technologiemi
- • Práce se špičkami v oboru
- • Zdarma vzdělávání
- • Pracovní kultura – práce z domova, flexibilní doba…
Zkrátka jakákoliv výhoda či detail, které můžete potenciálním kandidátům nabídnout a jsou na trhu unikátní – tedy ne káva zdarma.
Krok 3 – Perspektiva vašich zaměstnanců
Časem, až bude váš tým růst, zjistíte, že důvody, proč pro vás vaši zaměstnanci pracují jsou jiné než odpovědi na otázky, které jste výše uvedly. Povídáním si s nimi můžete získat zlato. Pokud chcete získat co nejobjektivnější odpovědi na to, proč pro vás pracují, vyberte zaměstnance, kteří do firmy nepřišli skrze osobní doporučení a kteří dostali několik dobrých nabídek během hledání nové práce, protože ti si, přestože ve vaší firmě nemají žádné osobní spojení a měli na výběr z několika pozic, vybrali vás.
Často budete překvapeni, že ostatní mají zcela jinou motivaci ve firmě pracovat, než máte vy. Díky sbírání těchto informací zjistíte, jak vaše značka působí externě a jakou má na trhu pověst. Váš zkonstruovaný příběh značky můžete i časem přizpůsobit, pokud si všimnete, že více a více zaměstnanců k vám chodí pracovat z jiných důvodů, než čekáte. Toho je škoda nevyužít.
Hotový produkt
Jak by měl váš příběh nyní vypadat? Při nejmenším to bude stručný, působivý text, který můžete používat ve vašich job descriptions. Měli byste ale získat konzistentní refrén, který budete vy a vaši kolegové používat během meetingů, pohovorů, návrhů pro investory…jinými slovy způsob, jak zvýraznit všechno, na co jste ve vaší firmě pyšní a vše, co vás dělá jedinečnými, aniž byste museli pokaždé vymýšlet něco jiného.
Co teď?
Pokud chcete o tvoření vašeho employer brandu získat více informací od zkušených odborníků, můžete si zakoupit přístup k online kurzu Employer branding a tvoření kariérních videí s největším odborníkem v oboru, Janem Klusoňem. A pokud upřednostňujete osobní setkání, navštivte celodenní kurz Recruitment & HR marketing v Recruitment Academy s Janem Klusoňem, Romanou Martincovou a Josefem Kadlecem, kde získáte přehled technik budování značky zaměstnavatele v praxi a budete mít možnost klást otázky a získat odbornou radu. Buďte neustále informovaní o nových akcích a kurzech skrze náš newsletter (přihlášení v dolní části blogu), Facebook, LinkedIn či webové stránky. Budeme se těšit.
P.S. Přemýšlíte, zda bude značka zaměstnavatele stále stejně důležitá po krizi s Covid-19 jako před ní? Poslechněte si podcast Nelidské zdroje s Milanem Novákem, CEO holdingu GoodCall a zjistěte, jaký názor má na situaci: