Menu

Techniky náboru zaměstnanců pomocí sítě LinkedIn 4. díl

  • Autor článku  José Kadlec

Začaly se množit dotazy, kdy vyjde další díl tohoto seriálu. Tímto se omlouvám všem, které jsem nechal tak dlouho čekat. Tento díl přímo naváže na ten předešlý, který rozebíral vyhledávání kandidátů pomocí tzv. Boolean operátorů. Ty dokončíme a ukážeme si nějaké další konkrétní příklady jejich využití z praxe. 

Po operátorech OR, AND a NOT (který lze alternativně zapsat i znakem mínus) podporuje LinkedIn ještě závorky a uvozovky.

Od posledního dílu si mohli pozornější uživatelé LinkedInu všimnout, že vyhledávání začíná být trochu sémantické – tzn. LinkedIn se snaží trochu myslet za nás a nevyhledává tupě pouze zadané výrazy. Za to může nový vyhledávací algoritmus Galene. Zkuste si např. zadat do políčka pro název pozice výraz sr. Dostanete i lidi, co mají v názvu pozice Senior. Podobně, když použijete vp, tak dostanete Vice President.

Pozn.: Netýká se zatím vyhledávání v placené verzi LinkedIn Recruiter (algoritumus Lucene).

Toto chování může být někdy nežádoucí. V Googlu jde toto chování ovlivnit tak, že dáte i jednoslovný výraz do uvozovek, čímž Googlu říkate, že chcete právě a pouze zadaný výraz a nechcete, aby Google za vás myslel. V LinkedInu toto zatím ovlitnit nelze. K čemu jsou tedy v LinkedInu uvozovky?

Modifikátor uvozovky

V minulém díle jsme zadávali příkaz Project manager bez uvozovek, kterým jsme často dostali i profily, které nás nezajímaly. Pokud chcete dostat relevantnější výsledky, budou se vám hodit právě uvozovky. Pokud zadáme jednoduchý příkaz pro vyhledání projekt manažerů s uvozovkami:

“Project manager“

dostaneme pouze uživatele, jejichž název pozice obsahuje slovo Project a slovo Manager přesně v tomto pořadí. To znamená, že dostanete lidi, kteří mají svojí pozici označenou například jako:

- Project Manager
- Senior Project Manager
- Project Manager and Innovation Leader
- Project Manager (CRM Division)

Dostanete méně výsledků než pokud byste zadali tento výraz bez uvozovek, ale zase je potřeba si dávat pozor na to, že můžete přijít o lidi, kteří vás zajímají. Např. človek, který si označí svoji pozici jako Project and Innovation Manager už výsledkem nebude. To je potřeba si uvědomit. To jaký systém dodržovat, aby vám nikdo neunikl a byli jste ve vyhledávání efektivní, si nechám na některý z dalších dílů.

Uvozovky můžete samozřejmě použít v jakémkoliv jiném vyhledávacím políčku – např. v klíčových slovech. Když budu chtít výsledky hledání zůžit pouze na osoby se zkušeností s alespoň jednou metodologií ITIL, COBIT nebo Six Sigma, příkaz by mohl vypadat následovně.

ITIL OR COBIT OR “Six Sigma“

Modifikátor závorky

Závorky je třeba použít, když kombinujeme operátory AND (nezapomeňte, že každá mezera je jakoby tam byl operátor AND) a OR.

Pokud bychom například chtěli vyfiltrovat všechny Recruitment a HR manažery, tak následujícím příkazem sice výsledky dostanete, ale nebudou to výsledky, které byste očekávali.

Recruitment OR HR Manager

Brzy zjistíte, že vám LinkedIn zobrazuje např. i recruitment konzultanty. Správný zápis by byl:

(Recruitment OR HR) Manager

nebo

Manager (Recruitment OR HR)

Podobně byste závorky použili při hledání více víceslovných pozic, když nechcete vyhledávat přesné výrazy v uvozovkách. Takže například z vyhledávacího příkazu:

“Software Tester” OR “Testing Engineer” OR “QA Specialist

můžete udělat

(Software Tester) OR (Testing Engineer) OR (QA Specialist)

Tak dostanete většinou více výsledků (v krajních případech minimálně stejně jako ve verzi s uvozovkami), protože dostanete profily jako např. Tester (Software), Specialist in QA nebo Testing and Support Engineer.

Pokud jste dočetli až sem, máte již slušný základ v používání Boolean operátorů a modifikátorů v LinkedInu. Tyto nástroje se stanou základem pokročilých technik, které využijete jak v neplacené, tak ale i v placené verzi LinkedInu.

V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.

Josef Kadlec, Recruitment Academy® Certified Architect
Autor knihy People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment

Spojte se se mnou na LinkedInu
Nebo mě sledujte na Twitteru @josefkadlec

Tento článek vyšel také na portálu HR News: http://www.hrmixer.cz/media-1/169-hr-news-9-1-2015-l-techniky-naboru-zamestnancu-pomoci-site-linkedin-vyhledavame-lidi-pro-zabavu-i-pro-penize

Poslední aktualizace středa, 01 červenec 2015 11:14
José Kadlec

José Kadlec

  • - Nekonvenční headhunter a talent sourcing architect
  • - Zakladatel společností GoodCall a Recruitment Academy
  • - Autor knihy People as Merchandise: Crack the Code to LinkedIn Recruitment
  • - Instruktor video kurzu Recruitment Engineering a kurátor recruitment show Hireconomics
  • - První oficiálně certifikovaný LinkedIn recruiter ve střední a východní Evropě

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz