GoodCall Brno: „Během krize jsme v IT náboru chytili vítr do plachet“
- Autor článku Kateřina Wendeling
Tým sourcerů a recruiterů brněnské pobočky GoodCall dobývá jihomoravský trh od března roku 2016. Spolu s kolegy ze Zlína a Ostravy, se kterými často sdílí své know‑how, si na Moravě vybudovali silnou pozici a mají přehled o pracovním trhu v pěti krajích. Jsou experty na nábor v oborech finance, engineering, a především IT, v němž drží rekordní placement celého GoodCallu.
V případě moravského zastoupení GoodCallu se jedná o téměř rodinný business. Branch manažera brněnské pobočky Michala Navrátila přivedla do GoodCallu jeho žena Eva, která založila první mimopražskou pobočku v Ostravě v roce 2015. Nyní Michal dojíždí do Brna, zatímco Eva vede ostravský a zlínský tým. Pobočky tak mají blízký vztah a jsou schopny si v případě potřeby rychle vypomoci.
Současná pandemie koronaviru měla svůj dopad i na brněnský GoodCall. Bylo nezbytné snížit náklady a zredukovat tým téměř o polovinu. I z toho ale nakonec vzniklo něco pozitivního, jak říká Michal: „Semkli jsme se a všichni více táhneme za jeden provaz. Přešli jsme na home office a zvládli jsme to hladce. Dokonce tak hladce, že některým se do kanceláře ani nechtělo vracet.“
V následujícím rozhovoru Michal Navrátil a Barbora Crhonková, která taktéž stála u zrodu brněnské pobočky, poodkryjí, jak rozjezd probíhal, jakým výzvám aktuálně čelí i jakou uchovávají památku na prvního obsazeného kandidáta.
Michale, jak ses do GoodCallu dostal?
Michal: Stejně jako ostatní branch manažeři GoodCallu jsem pracoval v Graftonu, takže jsme se znali dlouhá léta. Moje žena Eva rozjela pobočku v Ostravě v roce 2015 a na podzim toho roku mě vzala na firemní teambuilding do Mikulova. Když jsem viděl tu atmosféru, energii a staré známé, tak jsem na cestě domů Evě řekl, proč neotevřít Brno. Na to ale Eva neměla kapacity. Já jsem v té době pracoval jinde, ale tušil jsem, že to nebude ono. Rozhodl jsem se, že Brno rozjedu. Ještě z auta jsem zavolal Milanovi (CEO GoodCallu), připravili jsme plán a v březnu 2016 jsme pobočku založili. Barča byla náš první brněnský goodcallák.
Jak se buduje pobočka úplně od nuly?
Bára: Rozjíždět firmu se vším všudy je velmi přínosná zkušenost. Když jsem nastoupila, měl Michal už vybrané kanceláře, ale chybělo vybavení, měli jsme jenom odpadkové koše :-).
Michal: Vybavovat s Barčou kancelář bylo dost náročné :-).
Bára: Michal si myslel, že zajedeme do Ikey, nakoupíme stoly a židle a za odpoledne bude hotovo. Tak jednoduché to ale nebylo. Nic se mi nelíbilo, nakonec jsme objednali stoly na zakázku a čekali na ně osm týdnů. Pořídili jsme proto nejdřív jen malé provizorní stolky, u kterých jsme s Michalem naproti sobě seděli. Za dva měsíce se k nám připojily Andrea a Petra, na podzim přišel Pavel s Martinem a tým se postupně rozrůstal. Původní prostory nám později přestaly stačit a přesunuli jsme se do větších ve stejné budově.
Jaký byl vstup na trh?
Michal: Náročný. Vybavení kanceláří bylo to nejmenší. Na trhu nás nikdo neznal, a co se týče klientského portfolia, začínali jsme úplně od píky. Hledali jsme a rozvíjeli obchodní příležitosti, seznamovali se s potenciálními klienty. Měli jsme štěstí, že díky vazbám, které jsem v Brně měl, se nám hned zkraje podařilo správné kontakty navázat. V té době byl náš business model jedinečný. Dnes už trh vypadá trochu jinak, také díky Recruitment Academy, a agentury fungují lépe. Tehdy jsme měli výhodu, že jsme byli první, takže klienti šli za námi.
Bára: Bylo velmi zajímavé poznávat trh. Měli jsme vytipované firmy a říkali jsme si, že daný klient vypadá pro spolupráci slibně, ale skončilo to fiaskem. Naopak nás několikrát překvapila menší společnost, zdánlivě s menším potenciálem, kde jsme nakonec úspěšně obsadili celou řadu pozic.
Máte nějaké klienty, kteří jsou s vámi od začátku?
Michal: Ano, například společnost IFE-CR v Modřicích, což je náš úplně první klient. Barča tam obsadila prvního kandidáta, a mimochodem, pan Ježek ve firmě stále pracuje. Připomíná nám ho ježek v kleci na Barčině stole. Jinak se ovšem klientské portfolio obměňuje.
Zaměřujete se každý rok na akvizici?
Michal: Akvizici děláme neustále. Když se ve firmách přesouvají kapacity, posiluje se vývojářské oddělení nebo konstrukční tým, jedná se obyčejně o projekt trvající půl roku až rok, a to je pro nás nejpřínosnější. Řešíme samozřejmě také individuální náhrady lidí na pozicích. Každopádně potřebujeme mít neustálý přísun nových klientů a vychytávat příležitosti.
Má už GoodCall v Brně vybudováno jméno?
Michal: Určitě ano. Málokdy se stane, že volám někomu novému, kdo GoodCall nezná. Myslím, že povědomí o naší značce je vysoké, také zásluhou Josefa Kadlece a našich marketérů.
Pomáháte si navzájem s pobočkami v Ostravě a Zlíně?
Michal: Klienty máme regionálně rozdělené, ale vypomáháme si například v sourcingu, předáváme si navzájem know-how.
Řekli byste, že máte dobrý přehled o trhu?
Michal: Teď už ano. Určitě existují příležitosti, o nichž nevíme, ale díky našim sítím mezi klienty i kandidáty se o nich často dozvídáme.
V čem se trh za poslední roky změnil?
Bára: Změnu jsme pocítili například v oblasti automotive, kde jsme dříve měli hodně klientů na Vysočině a obor posiloval. Už loni ale bylo na trhu znát ochlazení, mnoho automotive klientů začalo propouštět. Rozšířili jsme proto naše portfolio o nová, stabilnější odvětví – zdravotnictví, potravinářství, farmacii, zkoušeli jsme i stavebnictví. Do těchto oborů se nám podařilo proniknout a automotive nyní už netvoří takové procento naší klientely jako na začátku.
Michal: Chytili jsme se příležitosti také v IT. Díky stabilnímu portfoliu klientů v této oblasti se nám podařilo vývojáře z firem, kde se stavy snižovaly, přemístit do IT společností a software housů, kde byla poptávka větší. Co se týče pozic ve finančnictví, tam je pokles stálý a nemáme signály, že by se to začalo rozjíždět.
Čekali jste, že přijde krize?
Michal: Celý loňský rok už probíhal ve znamení vykřičníků, že něco přijde. Automotive to signalizoval od začátku roku, jak říkala Barča. Nějaké ochlazení očekávali všichni, ale aktuální situaci si asi nepředstavil nikdo, byl to velký šok pro všechny.
Jaká byla vaše první reakce?
Michal: Hodně nám pomohl Milan (pozn. Milan Novák, CEO GoodCall). Viděl dál než my, doporučoval snížit náklady a zefektivnit procesy, jak nejvíc to jde, chystat se na krizové financování. Dokázali jsme tak reagovat včas. V rámci snižování nákladů jsme bohužel museli zredukovat náš tým, ale pomohlo nám to přežít a fungovat dál.
Jak se vám dařil nábor?
Bára: Pracovali jsme asi dva měsíce z domu, takže jsme spoustu věcí řešili online, po Skypu, sledovali jsme, jak budou lidé reagovat. Některé pozice se zavřely, některé se nabízely dál a mnohé se i podařilo obsadit.
Michal: Některé firmy k tomu přistoupily opravdu rázně a nábor zmrazily, jiné potřebovaly kandidáty nutně, tak přijaly opatření, aby je mohly nabrat. Zrovna v březnu jsme realizovali menší RPO projekt, kdy bylo třeba najmout sedm dokumentaristů do Žďáru. Řešili jsme, jak to zorganizujeme, a nakonec se to celé podařilo na dálku. V IT byl chvíli stop stav, ale pak firmy pochopily, že svět běží dál. Naučily se pracovat s kandidáty online a po telefonu a my jsme se to naučili natolik, že některým kolegům se ani nechtělo zpátky do kanceláře.
Jakou pozitivní věc vám krize přinesla?
Michal: Jako pozitivum vnímám, že jsme chytili vítr do plachet v IT odvětví. Co se týká našeho týmu, v menším počtu jsme se semkli, všichni táhneme za jeden provaz a víme, proč tady jsme.
Bára: V engineeringu mile překvapily některé firmy, jak dokázaly zareagovat a začínají přehodnocovat důvěru ve své zaměstnance. Dříve možnost pracovat z domu zaměstnavatelé nepodporovali a teď zjistili, že to funguje a že častokrát jsou jejich zaměstnanci na home office efektivnější.
Jaké změny pozorujete na trhu?
Bára: Na trhu práce se objevuje více aktivních kandidátů a lidé začínají jinak přemýšlet o tom, do jakých firem jít. Zamýšlí se nad tím, o jaký obor jde, zda má perspektivu. Chtějí větší stabilitu.
Michal: Je vidět, že firmy začaly šetřit, takže pozic, které zadávají externím partnerům, ubylo. Získáváme spíše obtížnější pozice, s nimiž si už interní recruiteři neví rady. Spolupráce s firmami je ale založena na vztahu a na důvěře, a proto se budoucnosti nebojíme.
Mátě nějakou vizi do budoucna?
Bára: Bylo by fajn, kdyby pozice chodily samy :-).
Michal: Pracujeme na tom, aby se klient ve chvíli, kdy řeší nábor, ihned obrátil na nás. To je ideální stav. Znamená to prohlubovat právě důvěru a vztahy.
Pokud hledáte zaměstnance v Jihomoravském kraji či na Vysočině, sami si hledáte práci nebo si chcete popovídat o situaci na trhu, kontaktujte Michala Navrátila na michal.navratil@goodcall.eu.