GoodCall České Budějovice: „K úspěšnému náboru potřebujeme znát příběh, ne pouze popis pozice“
- Autor článku Kateřina Wendeling
Kdyby pobočky GoodCallu soutěžily o nejhezčí výhled z kanceláře, nejspíše by vyhrála ta českobudějovická, pyšnící se výhledem na Samsonovu kašnu uprostřed malebného náměstí hlavního města jižních Čech. To ale zdaleka není ten nejzajímavější fakt o týmu, který v této kanceláři pracuje. Stačí pár vteřin na to, aby člověk poznal, že čtyřčlenný tým ve vedení branch manažerky Zuzany Masopustové, si je jako souzený a je téměř nemožné si představit, že byla doba, kdy spolu nepracovaly bok po boku. Jsou nejlepším příkladem toho, že fungující vztahy v rámci firmy se pozitivně odráží v pracovních výsledcích a ve vztazích s klienty a kandidáty.
Jihočeská pobočka svoji činnost oficiálně spustila v březnu 2017, kdy u zrodu spolu se Zuzanou byly také Kateřina Ochozková a Zuzana Lišková. V té chvíli všechny tři spojily své několikaleté zkušenosti s náborem v regionu, který jim je domovem, a i v malém počtu začaly konkurovat mnohem větším hráčům na trhu pod značkou GoodCall. Nedávným přírůstkem do týmu je Daniela Víznerová, která svůj první dojem popisuje takto: „Nikdy jsem nezažila, že by se o mě v nové práci někdo tak staral a zajímal. Vždy to bylo jen, běž pracovat a ukaž, co umíš, a tady to byl pravý opak“.
Pevnými vztahy v týmu neotřásla ani koronavirová krize. Po rychlém nástupu na home office byl tým neustále v kontaktu jak mezi sebou, tak i s klienty. Aktivně monitorovaly situaci na trhu a hledaly nové příležitosti. Jednou takovou bylo nabízení bezplatných konzultací v rámci pracovního práva, ve kterém má bohaté zkušenosti nejnovější členka týmu Daniela. Díky tomu mohly poskytovat relevantní informace svým klientům a kandidátům a udržovat vztahy na dálku.
V rozhovoru s našimi českobudějovickými hvězdami jsme probrali příběh vzniku pobočky, budování firemní značky od základu, změny na trhu a vyrovnání se s krizí.
Zuzko, jak ses stala managing partnerkou GoodCallu České Budějovice?
Zuzana Masopustová: „Stalo se k tomu tak, že Milan Novák (CEO GoodCallu) byl můj bývalý šéf v Graftonu (pozn. personální agentura) a já jsem chtěla jít za ním. Následovala jsem i další kolegy, branch manažery, kteří to cítili stejně. Byla jsem z nich vlastně tou poslední, ale díky tomu jsem se cítila jistější. Šla jsem za prostředím, kde si kolegové rozumí lidsky, ale i profesně.
Jaké bylo zakládat pobočku zcela od nuly?
Zuzana Masopustová: „Musela jsem se vrhnout do podnikání, čehož jsem se trochu bála. Bylo to pro mě nové, musela jsem se odvážit, ale věděla jsem, že když budu mít je po boku (ukazuje na kolegyně), tak to zvládnu. Je to hodně o lidech. Už jsem spoustu lidí najímala i propouštěla, ale o nich můžu říct, že jsou nejlepší, s kterými jsem se kdy setkala a konkurují opravdu celé republice.“
S Káťou a se Zuzkou už jste se tedy znaly z předešlého zaměstnání?
Zuzana Masopustová: „Ano, Káťa se mnou byla u vzniku a Zuzka se po pár týdnech přidala. Dani je naše nejnovější, která má také už zkušenosti z interního i externího HR a přidala se letos v lednu. My dvě (s Káťou) jsme už v roce 2016 pobočku zakládaly a v březnu 2017 jsme to oficiálně odstartovaly. A v lednu tohoto roku jsme si řekly, že můžeme tým rozšířit ještě o jednu z nás.“
Jak se změnila vaše práce v rámci GoodCallu?
Zuzana Lišková: „Dříve jsme byly zvyklé pracovat trochu jiným způsobem, protože kandidáti se k nám díky inzerci sami hlásili a my jsme si vybíraly z určitých počtů reakcí. Velké množství z nich sice bylo nerelevantních, ale to je už zase jiné téma. V GoodCallu jsme začínaly s úplně čistým štítem, neměly jsme žádnou databázi a musely jsme si za kandidáty jít a přímo je oslovovat. Ale tím, že už jsme měly z branže spoustu zkušeností, tak to pro nás nebyl takový šok vrhnout se do headhuntingu, který jsme takhle čistě nikdy nedělaly.“
Zuzana Masopustová: „V rámci terminologie, dříve jsme pracovaly s aktivními kandidáty a teď pracujeme s pasivními. Je to určitě svým způsobem těžší, ale i to je relativní. Kandidáti nehledají v tu chvíli jinou pracovní příležitost, změnu. My jste ty, které se snaží jejich myšlení změnit. Velkou výhodou přímého oslovování je fakt, že není zdaleka tak frustrující, jak jsme byly v minulosti zvyklé, kdy naše efektivita byla úplně o něčem jiném. Naše pozice neinzerujeme a pasivně nečekáme, až se nám někdo ozve. Způsob naší práce se změnil natolik, a tak si troufnu tvrdit, že obsadíme téměř každou pozici. A to je velká radost.
Zuzana Lišková: „Efektivita je větší, protože netříštíme naši pozornost na 30 pozic na konzultanta,kdy se nedá každé pozici věnovat tak intenzivně. Máme méně pozic, ale o to je větší efektivita.“
Kateřina Ochozková: „Je to teď i více o vztahu s klientem. Dříve jsme byli jen jeden z dodavatelů a teď to vnímáme tak, že jsme pro ně partneři. Jde o daleko hlubší a širší propojení s firmou, a to je částečně klíč k tomu, proč se nám daří.“
Co dále je vaším receptem na úspěšný recruitment?
Zuzana Lišková: „Potřebujeme znát příběh, ne pouhý popis pozice. To je to, co chtějí kandidáti slyšet a cítit se, jako by ve firmě už byli. Chtějí vědět, jak firma funguje, koho hledá, co se tam událo, jestli je tam nějaký problém, což se dá daleko lépe představit, když znají více než popis pozice. Máme firmy, které měly špatné renomé, ale od klienta a od našich kandidátů už víme, že tam probíhají změny. Tímhle způsobem také zlepšujeme PR firmy, protože můžeme uchazečům říct, že je to tam na lepší cestě.“
Zuzana Masopustová: „Úspěšnost holek je tak velká i díky tomu, že mají velmi vysoké EQ . Umí opravdu rychle navázat velmi úzké až osobní vztahy, ale nikdy to není na úkor profesionality. Nepotřebují návody, poučky, jak tuto práci dělat, protože tuto práci dělají intuitivně a z velké většiny správně. A to je velký dar. Samozřejmě, že je neustále prostor se zlepšovat a o to i usilují.
Dani, ty jsi tu nejkratší dobu, co tě tu okouzlilo?
Daniela Víznerová: „Když sem přijdete, tak vás okamžitě okouzlí prostředí, nálada, a hlavně to, jak se ke mně holky chovaly a jakým způsobem mě k sobě přijaly jako člověka zvenčí. Nikdy jsem nezažila, že bych přišla do práce a někdo by se o mě takhle zajímal nebo staral. Vždy to bylo, začni pracovat, ukaž, co umíš. Tady to byl pravý opak. Hodně jsem taky toužila po tom mít práci, kde se můžu něco nového učit, což tady mám. Mám tu okolo sebe holky, se kterými si nejen rozumím, ale inspirují mě i pracovně, a to jsem nikdy předtím nezažila“.
Jak silná je značka GoodCallu v jižních Čechách?
Zuzana Lišková: „Na začátku nás neznal opravdu nikdo. V podstatě my jsme ty, které tady GoodCallu budovaly a budují značku. Situace se trochu komplikovala i tím, že jsme seděly ve stejné budově jako call centrum UniCall a kvůli stejné koncovce „call“ si nás lidé pletli.“
Kateřina Ochozková: „Je pravda, že základ klientů jsme si přinesly z minulosti díky našim předchozím navázaným vztahům. Firmám nejde o to, která společnost jim najde nové zaměstnance, ale o to, co za člověka jim je najde. Můžou se spolehnout na kvalitu služeb, na kterou byli právě u konkrétního recruitera zvyklí. Za ty roky, co v této oblasti působíme, jsme si vybudovaly i vlastní osobní brand, což nám v začátcích určitě pomohlo a pomáhá vlastně dosud.“
Zuzana Masopustová: „Dle mého máme nutkavou potřebu být stále lepší, což je pro nás ten motor. Poslouchat holky, jak např. mluví s klienty či kandidáty je v pravém slova smyslu radost. I když to zní jako klišé, jsem na ně opravdu pyšná. A reference např. na Googlu moje slova potvrzují.“
Jak vás ovlivnila koronavirová situace?
Zuzana Masopustová: „Šly jsme kompletně na home office. Jsme jenom čtyři, takže nebylo potřeba nikoho propustit. Nejdříve byla trochu panika, ale pak jsme to pojaly jako zasloužený odpočinek. Holky neustále monitorovaly, jaký je stav na trhu a když našly nějakou příležitost, tak jsme ji využily. Teď v létě máme trochu pokles kvůli tomu, že lidé užívají dovolené, jsou celozávodní odstávky, ale nemám pocit, že by něco běželo jinak. Samozřejmě mluvím pouze za Jihočeský kraj. Specializované, těžko obsaditelné pozice budou potřeba vždy, proto klienti oslovují headhuntery či agentury, takže o náš obor strach nemám.Jediné, co vnímám, že se změnilo, je to, že jsme trochu šláply do akvizice, to jsme dříve vůbec nemusely. Také jsme se přestaly tolik orientovat na obor automotive. Ten to na trhu, když je nějaká krize, odnese nejvíc a nejdříve. Velmi důležité ale je, aby naši práci vždy provázela pokora. A to jsme si v tomto období ještě více uvědomily.“
Byly jste v té době i v kontaktu s klienty?
Všechny: „Samozřejmě, pravidelně, vždy.“
Zuzana Lišková: „Klienti chtěli slyšet, co se děje v jiných firmách a na trhu a ubezpečit se, že v tom nejsou sami. My jsme zjišťovaly, jaké jsou aktuální informace, které jsme jim pak předávaly.“
Zuzana Masopustová: „Krize stejně měla přijít, tak i tak. Samozřejmě nikdo nečekal, že to bude takový úder.“
Kateřina Ochozková: „Čekalo se to. Když jsme se bavily s klienty a kandidáty, tak se sami ptali, jestli je ten současný stav trhu normální. Už to bylo třeba, protože to nebylo zdravé. Trh byl přepjatý.“
Zuzana Masopustová: „Je to tak, jak říkala Káťa. Někteří personalisti se dokonce i modlili za nějakou krizi, která by srovnala trh. Samozřejmě se nemodlili pro Covid. Každopádně na holkách je super, že se umí flexibilně a okamžitě zorientovat v dané situaci. Vždy jsou proměnné, které utváří dobu. Tohle už není 2016, už to není 2017 atd. Dávno nefunguje to, co fungovalo dříve. Každý recruiter by se měl umět ke každé situaci flexibilně postavit a nelpět na zaběhnutých systémech.“
Cítíte změnu v chování kandidátů?
Kateřina Ochozková: „Jsou opatrnější, protože logicky, pokud firmy budou potřebovat snížit stavy, půjdou první nováčci. Druhá věc je, že se u spousty pozic ukázalo, že jsou zbytečné a lidé nemají jistotu, jestli se tam udrží.“
Zuzana Masopustová: „Někteří lidé si začali pro jistotu hledat novou práci, protože to ve firmě nevypadalo dobře, nebo naopak si začali víc vážit toho, že práci mají a přestali uvažovat o změně.“
Kateřina Ochozková: „Nám to naopak pomohlo ve smyslu změny klientů. Dříve jsme neměli kapacitu hledat nové firmy v jiných oborech. Teď je pro nás trh méně turbulentní, protože jsme začaly pracovat s firmami i mimo automotive.“
Takže pro vás krize vlastně otevřela i nové příležitosti?
Zuzana Masopustová: „Určitě, otevřela zase nové obzory.“
Kateřina Ochozková: „Souvisí to i s těšením se na nové pozice. Když máte během roku 10 požadavků na stejnou pozici, tak jakkoli je firma A rozdílná od firmy B, požadavky na pozici jsou pořád stejné. Tohle je zase trochu vzrušení.“
Pokud hledáte zaměstnance v Jihočeském kraji, sami si hledáte práci nebo si chcete popovídat o situaci na trhu, kontaktujte Zuzanu Masopustovou na zuzana.masopustova@goodcall.eu a zažijte profesionální a uvolněnou atmosféru českobudějovické pobočky GoodCallu.