Menu

Investujte do svých mladých lídrů a vedoucích týmů, vyplatí se to.

 

Opouští generace Y firmy nebo manažery?

Před třemi lety jsem v roli šéfa nadnárodní korporace zažil velmi nepříjemnou situaci. Jeden celý tým mladých specialistů podal výpověď. Ne kvůli firmě. Ani kvůli pracovním podmínkám. Ani pro větší peníze u konkurence. Podle analýzy výstupních pohovorů,odešel tento tým kvůli svému přímému nadřízenému. Tedy vedoucímu týmu, jehož jsem teprve před nedávnem do pozice povýšil. Ztrátu pro firmu jsem v tomto případě vyčíslil na 1,8 mil korun.

Proč k tomu došlo?

Leadership je pro dnešní generaci velmi silný pojem. Když pominu ostatní atributy charakterizující dnešní mladé zaměstnance, jeden ze zajímavých faktorů je jejich vazba na nadřízeného, často srovnávaná s vazbou na rodiče. Spousta firem už vyhodnotila, že dnešní generace neprahne po jednotvárné práci na celý život, po striktní pracovní době a předem „nalajnované“ kariérní a životní dráze. Kreativita a flexibilita se ukazují být daleko silnějšími motivátory.

Tento tým specialistů si přál otevřenou komunikaci, možnost sdílet informace a kontakty; a to nejen přes sociální sítě. Chtěli se více zaměřovat na jednotlivé úkoly a cíle, daleko méně se soustředili na vidinu dvacetileté kariéry u jedné firmy. Jejich loajalita se vztahovala spíše k týmu, než k firmě. A hlavní pro ně byla svoboda a otevřenost.Zní to relativně jednoduše, ale tohle jim bohužel přímý nadřízený neposkytl. Jeho přístup byl velmi tradiční a možná příliš zpátečnický, nebyl k lidem dostatečně otevřený, nesdílel informace, nedokázal vytvořit soudružnost celého týmu.

Jsem přesvědčen o tom, že pro úspěšný rozvoj firmy je zásadní kvalita středního managementu. Ano, všechno začíná u hlavy a generální ředitel, který si tuto skutečnost uvědomuje, začíná sám svým příkladem. Většinou se však k vysoce postaveným manažerům absolvent jen tak nedostane. Jejich skutečným lídrem je jejich přímý nadřízený, se kterým jsou v každodenním kontaktu. Investice do lídrů na těchto úrovních se nejvíce vyplácí a má okamžitý efekt. Pokud dokážou vedoucí týmů vytvořit správné prostředí pro svůj tým, udržovat jeho vnitřní sílu a propojení, dočkají se loajality a očekávaného pracovního nasazení. 

Po trpké zkušenosti vím, že se musíme věnovat mladé generaci lídrů, pomáhat jim rozvíjet se po osobní i profesní stránce. Jen tak budou oni sami aplikovat podobný přístup na své kolegy.

Generace Y opouští hlavně manažery

Role lídra je pro mladou generaci zásadní a pro firmy je v dnešní době buď symbolem úspěchu, nebo úpadku. I z firem typu Google či Apple odejde zaměstnanec, když nevydrží se šéfem.

Skvělý lídr totiž není jen ten, kdo vytváří pracovní podmínky, řídí výkonnost, udržuje zaměstnance motivované, je to zároveň reprezentant, nebo-li ambasador firmy, který můženalákat další kvalitní talenty.

Když budete zvažovat pracovní nabídky, jak budete reagovat, když Vám známý řekne: „Pojď k nám pracovat! Máme skvělého šéfa!“? Pro mladou generaci je to jeden z důvodů, proč k Vám nastoupit a ani nemusíte být firmou tak zvučného jména, jako je Apple nebo Google.

Investujte do svých mladých lídrů (vedoucích týmů)!

Autor článku: Milan Novák

Článek vyšel 6.11. 2014 v příloze Hospodářských novin http://www.hrmixer.cz/media-1/146-hospodarske-noviny-6-11-2014-investujte-do-svych-mladych-lidru-a-vedoucich-tymu-vyplati-se-to 

 

Poslední aktualizace pátek, 03 červenec 2015 11:00

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz