Menu

Rozhovor s Matějem Matolínem, CEO společnosti Aplayerz

Matěj Matolín je HR odborník se zaměřením na recruitment, employer branding a HR Tech. V minulosti působil jako vedoucí HR oddělení ve společnosti STRV po dobu tří let a během této doby se mu podařilo zdvojnásobit počet zaměstnanců. Je autorem vlastního blogu o HR a působí jako trenér a mentor v této oblasti. Několik let taky točí podcast Nelidské zdroje společně s Josém Kadlecem. Před pár měsíci založil vlastní firmu Aplayerz, která se zaměřuje na nábor talentů a employer branding.

Matěji, co vás přivedlo k tomu, abyste se věnoval právě náboru a co bylo vaší největší motivací na této cestě?

Původně jsem dělal v PR a komunikaci. Tehdy jsem byl v automotive a pomáhal jsem náborovému oddělení s kampaněmi a komunikací ke kandidátům. To byl rok 2005, kdy o employer brandingu ještě nikdo neslyšel, a náboráři uměli jenom vyvěsit inzeráty. A tehdy mi přišlo zajímavé propojení marketingu a náboru. Začal jsem se tomu víc věnovat a nakonec jsem plně přešel do HR a náboru. Kariérně jsem pak byl na několika pozicích HR ředitele, ale popravdě mě to zas tolik nenaplňovalo. Nábor je moje srdcovka.

 

 

TIP: Staňte se hvězdou psaní pracovních inzerátů. Přihlaste se na kurz s Matějem Matolínem, který vám ukáže, jak na to! Kurz se koná 12. 9. 2023 v Paláci Koruna na Václavském náměstí.


Co považujete za nejdůležitější vlastnosti pro úspěch ve vašem oboru?

Podle mě je strašně důležité vnímat kandidáty jako zákazníky. Pokud připravujeme pracovní inzerát, mailovou kampaň nebo kariérní stránku, musíme se na to dívat jejich očima. V drtivé většině ale firmy přijdou jen s tím, co chtějí ony. “Tohle budeš dělat a chceme ať umíš to a to.” A možná nakonec pár řádek úplně obyčejných benefitů. Ale nevysvětlují, proč by někdo měl opustit svojí práci a jít k nim, co mu to přinese, kam se posune, jaký z toho bude mít užitek. Dobrý prodejce ví, jak přemýšlí jeho zákazník. A to je důležité i pro nás v náboru.


Vy máte zkušenosti s náborem velmi specifických pozic. Mohl byste nám říct o nějakém zvláště náročném projektu, na kterém jste pracoval? 

Těžké pozice kombinují víc specifických skillů zároveň. Například šéf obchodu pro datovou firmu, který umí dělat globální sales, rozumí datovým produktům, ovládá entreprise sales, fintech a přestože má korporátní zkušenosti, tak zapadne do startupu. Takových lidí je opravdu málo. Je důležité umět si z pozice vytáhnout ty nejzajímavější věci a správně je kandidátům odkomunikovat a nalákat je. A stejně tak je důležité mít firmu dobře navnímanou a vybírat ty, kteří mají nejen správný skill, ale dobře do firmy zapadnou. To se týká hlavně startupů, pro které je správná firemní kultura strašně důležitá. 


Nedávno jste založil vlastní společnost, která se zaměřuje na nábor a employer branding. Co vás k takovému rozhodnutí vedlo? 


Jsem vnitřně nastavený, že raději pracuji pro více různých klientů, než pro jednu firmu. Díky tomu poznám víc lidí, víc různých zadání, postupů, inspirace. Z profesního pohledu toho zažiju násobně víc, než kdybych byl několik let na stejné židli. Mojí ambicí je dělat to nejlepší na trhu a založení vlastní agentury byl proto logický krok. Hodně věřím propojení hiringu a employer brandingu do jedné služby. Když pro klienta nabíráme lidi, není to jen rozesílání zpráv z LinkedInu. Ale natočíme s ním video, připravíme články, příspěvky na sociální sítě a celkově podporujeme jeho brand na trhu.


Ve vašem oboru je potřeba stále držet krok s novými trendy a vývojem. Stíháte vše sledovat a kde popřípadě hledáte inspiraci?

Je to tak, vývoj je rychlý a v tomto roce se děje spoustu úžasných věcí. Sleduju zajímavé osobnosti na LinkedIn, odebírám newslettery, při běhání nebo v metru poslouchám podcasty. Vlastně pořád se něco učím. Zde jsou moje tipy koho sledovat, například: Irina Shamaeva, Hung Lee, Richard van der Bloom, James Ellis, Eva Balúchová nebo Eliška Vyhnánková.


V 77. díle podcastu Nelidské zdroje jste s vaším hostem rozebírali vliv umělé inteligence napříč obory. Jak vidíte budoucnost recruitmentu vy a jaký vliv bude podle Vás mít umělá inteligence na recruitment?

ChatGPT a podobné nástroje nám neskutečně pomůžou s produktivitou práce. Sám jej hodně využívám a některé úkony co dřív zabraly hodiny zvládne za zlomek času. To je úžasné. Je to ale nástroj, který se musíme učit ovládat. Někteří lidé napíšou do ChatGPT jenom “Napiš mi inzerát na vývojáře” a očekávají, že dostanou perfektní výsledek. Bez dobrých vstupů a pokynů neodvede dobrou práci. 

Pak je ještě makropohled, tj. jak tyto nástroje ovlivní trh práce a konkrétní profese. Změna je strašně rychlá a kdo ji nezachytí, bude mít problémy s uplatněním.  

A závěrem nám povězte, jaké rady byste dal lidem, kteří se chtějí vydat cestou náboru jako vy. Je něco, na co by se měli připravit a s čím počítat v této branži?

Já myslím, že to je skvělý obor, který kombinuje sales, marketing, psychologii a technologie. Někdo můžu být víc “people” člověk, někdo zase víc technický geek. Každý si v něm může najít svojí cestu. Náboru se věnuju už 18 let a nikdy mě nepřestal bavit. Každému bych doporučil, ať sleduje dění kolem sebe, chytá trendy, postupy, je zvídavý a nadšený. Kdo bere nábor jenom jako rutinní zpracovávání životopisů, tak bude brzy out of business. Protože tohle za něj technologie udělají lépe. Naše silné stránky jsou kreativita a empatie. 
 

 

 

Poslední aktualizace čtvrtek, 11 květen 2023 14:33
Petra Brabencová

Petra Brabencová

 

email: petra.brabencova@goodcall.eu

SOCIAL PROFILE
linkedin

 

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz