Pouze třetina firem bere employer branding vážně. Většina ho zanedbává
- Autor článku Kateřina Wendeling
Nezaměstnanost v České republice se stále drží rekordně nízko. Najít vhodné talenty do týmu nadále vyžaduje od náborářů pořádnou dávku času a energie. Přesto však firmy nevěnují dostatečnou pozornost aktivitám spojeným s budováním zaměstnavatelské značky. Vyplývá to ze společného průzkumu společností Recruitment Academy a Edenred, který byl proveden mezi 128 společnostmi v České republice.
Dotazníkové šetření ukázalo, že pouze 34 % firem má promyšlenou strategii a věnuje se naplno employer brandingu. Dalších 37 % společností se uchyluje k brandovým aktivitám pouze nárazově – bez promyšleného přístupu např. pořádáním akcí nebo občasným zveřejňováním fotek. 29 % firem se employer brandingu nevěnuje vůbec.
„V Česku mají zaměstnavatelé tendenci se soustředit na krátkodobé cíle, které ideálně přinášejí okamžitý zisk. Employer branding však představuje běh na dlouhou trať. Jedná se o aktivity, jejichž výsledky se dostavují až po delší době a mnohdy se obtížněji měří. Z tohoto důvodu u nás employer branding ztrácí na síle,“říká José Kadlec, ředitel Recruitment Academy a spoluzakladatel personální agentury GoodCall.
Vlastními silami, pod vlastní střechou
Když už se zaměstnavatelé rozhodnou zapůsobit na kandidáty, 76 % z nich si employerbrandingové aktivity připravuje interně samo – tzv. in house. Pouze 24 % firem si přivolává na pomoc externího dodavatele jako např. marketingové agentury. Přitom podle Kadlece má spolupráce s dobře vybranou agenturou výraznou přidanou hodnotu.
„V Praze existuje několik specializovaných agentur přímo na employer branding. Jde o týmy expertů, kteří rozumějí našemu trhu, trendům a nejlepším praktikám pro cílení na konkrétní talenty. Ví, co platí na ajťáky a naopak jak najít pracovníky do výroby. Zaměstnavatelé už tak neztrácí čas hledáním řešení, dostanou to nejlepší naservírováno na zlatém podnose,“ popisuje Kadlec výhodu externích dodavatelů.
Přitom 62 % personalistů přiznává, že v posledním roce jejich firmy nedělaly žádnou náborovou kampaň. Mezi těmi, kteří se rozhodli investovat do náboru, byly nejčastějšími volbami tvorba kariérních stránek, propagace na sociálních sítích a další formy placené online reklamy. Náborové video vytvořilo pouze 19 % firem.
Pracovní portály jako sázka na jistotu
41 % firem uvedlo jako osvědčenou cestu ke kandidátům pracovní portály. Jako další nejsilnější zdroj talentů společnosti uvádí vlastní kariérní stránky nebo zaměstnanecké referral programy.
„Jednímz nejsilnějších zdrojů kandidátů se stávají kariérní stránky, které firmám umožňují odprezentovat nejen nabídku benefitů, ale i filozofii značky, zkušenosti kolegů nebo aktivity v rámci oblasti společenské odpovědnosti. Oproti běžným pracovním inzerátům nabízejí mnohem větší komunikační volnost," vysvětluje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.
Průzkumu o přístupu k employer brandingu se zúčastnilo 128 personalistů. Téměř polovina zúčastněných působí v Praze a Středočeském kraji.