68 % firem vnímá employer branding jako nástroj k přilákání kandidátů
- Autor článku Petra Brabencová
Nízká nezaměstnanost představuje na českém trhu i nadále výzvu pro firmy, které se snaží přilákat a udržet kvalifikované zaměstnance. Jedním z klíčových nástrojů v tomto boji se stává HR marketing. Z posledního průzkumu od společností Recruitment Academy a Edenred Česká republika mezi 117 společnostmi vyplývá, že více než polovina firem považuje HR marketing v letošním roce za prioritu podobně jako v roce 2022.
Význam HR marketingu na českém trhu
Kvalifikovaní pracovníci mají na výběr z mnoha nabídek zaměstnání, proto se musí zaměstnavatelé více snažit přilákat potenciální talenty a vytvořit si kladnou reputaci jako atraktivní zaměstnavatelé. HR marketing vytváří pro firmy dlouhodobé výhody především v konkurenceschopnosti na trhu práce. Podle průzkumu považuje HR marketing za prioritu 52 % společností v ČR. V loňském roce uvedlo pouze 28 % dotazovaných, že HR marketing má více než 10% podíl na aktivitách jejich HR a marketingových týmů. V letošním roce se číslo navýšilo na 42 % společností. Je patrné, že firmy, které se již vloni HR marketingu věnovali, aktivity ještě navýšily.
Oproti loňskému roku se také navýšil počet firem, které realizují HR marketing in-house, na 96 %. V loňském roce uvedlo 14 % z dotazovaných, že využívají externí dodavatele. Důvodem může být snižování nákladů nebo posilování a edukace interních týmů v tvorbě HR marketingové strategie in-house.
TIP: Pořiďte si výhodný balíček 4 online kurzů Employer Branding Booster Pack a naučte se vybudovat firemní značku a být atraktivním zaměstnavatelem.
Employer branding rezonuje mezi 68 % firem
V rámci průzkumu byly firmy také dotazovány na své aktivity v oblasti employer brandingu. Zajímavostí je, že 68 % z nich uvedlo, že se employer brandingu věnují, ať už nárazově nebo dlouhodobě. Employer branding je strategický přístup zaměřený na vytváření a posílení pověsti zaměstnavatele jako atraktivního a preferovaného místa zaměstnání a řadí se nad HR marketing. Z toho vyplývá, že dvě třetiny společností si uvědomují význam a důležitost dlouhodobého budování své značky zaměstnavatele, i když ne všechny se tomu věnují systematicky a bez zapojování větších kampaní. 21 % firem odpovědělo, že svůj employer branding budují již dlouhodobě, 15 % uvedlo, že se mu začaly věnovat v posledních letech.
Nejsilnější a nejméně vhodné zdroje kandidátů
V letošním průzkumu odpovídaly firmy také na otázky ohledně zdrojů kandidátů. Za nejsilnější zdroje považují pracovní portály a kariérní stránky. Silným zdrojem kandidátů jsou také zaměstnanecké referral programy - incentivy pro současné zaměstnance na doporučení nových kandidátů. Mezi slabší zdroje se řadí sociální sítě, ATS systémy, společenské akce nebo podcasty.
TIP: Buďte hvězdou ve vytváření pracovních inzerátů a zvyšte si počet kandidátů. O své know-how se s vámi podělí Matěj Matolín.
Podle Úřadu práce bylo ke konci dubna v ČR 284 530 volných pracovních míst a pouze 261 683 uchazečů o práci. V oblastech jako IT je situace ještě markantnější. Uvádí se, že v zemi chybí až 30 000 IT kandidátů, ale úřady evidují pouze pár desítek nezaměstnaných pracovníků v tomto oboru. Proto se HR marketing stává nedílnou součástí náborové strategie a pomáhá firmám vytvořit si konkurenční výhodu na trhu práce.
Na rostoucí význam HR marketingu každoročně poukazuje také soutěž Recruitment Academy Awards, která oceňuje nejlepší projekty v Česku v 7 kategoriích. V dubnu 2023 proběhl největší ročník soutěže s rekordním počtem přihlášených firem a projektů. Poprvé se soutěže zúčastnily i firmy ze Slovenska a umístily se několikrát na předních příčkách. Organizátor soutěže, Recruitment Academy, ocenil společně s generálním sponzorem soutěže, Edenred Česká republika, například projekty od společností Henkel Slovensko, Effectix, Lidl, Policie ČR, Applifting nebo AERO Vodochody.
Výsledky průzkumu již druhým rokem naznačují, že využití HR marketingu a employer brandingu se v českém prostředí rozšiřuje. Firmy, které tyto strategie aktivně využívají, získávají konkurenční výhodu při získávání a udržování talentovaných zaměstnanců. Respondenti průzkumu potvrzují, že HR marketing je pro ně prioritou a investují do budování silného brandu zaměstnavatele.