Cizí jazyky práci samy nezajistí. Využijte i sociální sítě a personalisty.
- Autor článku Zuzana Bártová
Cizí jazyky práci samy nezajistí. Využijte i sociální sítě a personalisty
Cizí jazyky mohou při hledání práce vyvážit i chybějící praxi. Je však třeba dát o sobě na trhu práce vědět: při hledání zaměstnání je proto ideální spojit obrovský potenciál sociálních sítí se službami multilingválních personalistů, kteří se specializují na vícejazyčné uchazeče.
Pokud ovládáte cizí jazyky, jste na trhu práce žádaným zbožím – a to i v případě, že jste čerstvým absolventem bez praxe. Podmínkou ale je, aby o vašich kvalitách věděli ti správní lidé, tedy buď přímo zaměstnavatelé poptávající jazykově vybavené uchazeče, nebo zprostředkovatelé, kteří vás dokážou vhodně nasměrovat. Přečtěte si pár užitečných tipů, jak si cestu k práci usnadnit.
Oslovujte firmy, kde jsou jazyky skutečnou výhodou
Rozesíláte životopis doslova na všechny strany, ale odezva je daleko za vaším očekáváním? V mnoha společnostech je důležité mluvit anglicky a případná znalost dalšího jazyka nemusí být vždy zásadní výhodou – jednoduše proto, že daný jazyk v takové firmě prostě nevyužijete. Naopak v mnoha centrech sdílených služeb, tzv. business support centrechči velkých outsorcingových firmách bývá znalost cizích jazyků často rozhodujícím kritériem, které vás může dostat na pohovor, i když třeba ještě nemáte v oboru zkušenosti. Pokročilá znalost jazyka je tu nespornou konkurenční výhodou, díky které vás firma ochotně a profesionálně vyškolí a dodá cenné know-how v oblasti, která vás zajímá.
Specializované agentury poradí, jak jazyky nejlépe zpěnězíte
Některé personální agentury se specializují na nábor tzv. multilingválních čili vícejazyčných pracovníků. Právě ony dokážou jazykově vybaveným kandidátům nejlépe poradit, jak mohou i bez odborné praxe zužitkovat znalost cizích řečí na trhu práce. „Průběžně sledujeme mnoho ukazatelů, například jaké jazykové kombinace jsou na trhu nejžádanější, jak dlouho průměrně trvá najít mluvčího daného jazyka, a také jaké platové ohodnocení zaměstnavatelé aktuálně nabízejí. Kandidáty připravujeme na specifika výběrového řízení u jednotlivých klientů“, říká Petra Karlachová z agentury GoodCall. Některé pozice také firmy zadávají agenturám exkluzivně, což znamená, že se kandidát k nabídce jiným způsobem, než právě přes danou agenturu, ani nemá šanci dostat.
Sociální síť LinkedIn – tady vše začíná
Většina personalistů, ať už agenturních, či in-house, dnes již zcela běžně hledá a oslovuje kandidáty tzv. napřímo na sociálních sítích, především na LinkedIn, a tak by byla škoda nejít jim naproti. Abyste měli jistotu, že váš profil nezapadne a skutečně se objeví ve výsledcích jejich hledání, je třeba pohlídat si několik drobností. Jednou z nich je angličtina – ověřte si, že máte anglicky vyplněný celý profil, včetně názvů jazyků (ty jsou někdy zadány automaticky česky, i když jazykem profilu je angličtina), názvů pozic, klíčových slov (sekce „skills“). I když chcete oslnit např. vynikající němčinou, profil německy nevyplňujte - zaměstnavatelé, především z řad mezinárodních firem, zadávají při hledání klíčová slova téměř výhradně anglicky a váš profil by tak jejich pozornosti nejspíše unikl. Nezapomeňte také u jednotlivých jazyků vyplnit dosaženou úroveň.
Spojení a správní lidé – klíč k úspěchu
Jedním z hlavních kritérií, podle kterého LinkedIn výsledky vyhledávání řadí, je tzv. stupeň spojení. Prvním stupněm jsou přímo vaše kontakty, druhým kontakty vašich kontaktů atd. Velmi výhodnou taktikou tedy je napojit se na ty „správné“ lidi, tedy personalisty a HR manažery, kteří se právě na multilingvální nábor zaměřují, ať už na straně agentury, či přímo zaměstnavatele. Být s nimi ve spojení znamená být na prvních místech každého jejich hledání, jehož zadání odpovídá váš profil. Podobně jsou vevýsledcích vyhledávání „zvýhodněni“ členové ze stejných skupin, proto je prozíravé připojit se do takových skupin, které jsou zaměřeny nejen na váš obor, ale specializujících se na jazykově vybavené uchazeče jako takové. Příkladem takové skupiny je např. CZ Multilingual professionals.
Nezapomeňte ani na Facebook
A právě skupiny jsou skvělým nástrojem, jak jít nabídkám naproti i na populární síti Facebook. I zde naleznete, kromě skupin zaměřených na hledání práce obecně či dle regionů, také skupiny přímo specializované na volná pracovní místa s využitím jazykových znalostí, např. Multilingual Jobs CZ či Jobs in Prague. Díky členství v těchto skupinách budete mít přehled o aktuálních nabídkách práce pro jazykově vybavené uchazeče, a díky mnoha zapojeným personalistům zaměřeným na multilingual má smysl se zde i krátkým postem, obsahujícím odkaz na váš LinkedIn profil, prezentovat jako uchazeč, který je aktuálně otevřený novým příležitostem.
Autor: Petra Karlachová, Senior Talent Sourcer ve společnosti GoodCall