53 % firem řeší krizi s nedostatkem kandidátů HR marketingem
- Autor článku Kateřina Wendeling
Kvůli současné situaci na pracovním trhu, který se potýká se silným nedostatkem kandidátů a nízkou nezaměstnaností, začalo více společností upínat pozornost na HR marketing a budování značky zaměstnavatele. Vyplynulo to z průzkumu mezi 123 společnostmi, který v červnu připravili ve spolupráci Recruitment Academy a Edenred. Celkem 53 % z nich uvedlo, že považují HR marketing pro nábor v letošním roce za prioritu.
Jak důležitý je pro firmy HR marketing?
Za prioritu považují HR marketing převážně společnosti s větším počtem zaměstnanců (50 a více). Jako nejčastější důvody k tomu uvádějí - nedostatek kandidátů, nouze o kvalitní zaměstnance, velká konkurence, dlouhodobé vytvoření povědomí o firmě a potřeba znovu se připomenout po covidové pandemii. Dotazníku se zúčastnilo celkem 37 firem z Prahy, z nichž 62 % uvedlo, že je pro ně HR marketing letos prioritou. Naopak z 21 společností v Jihomoravském kraji považuje HR marketing za prioritu pouze třetina.
Firmy, které HR marketing za prioritu nepovažují, uvádějí, že mají dlouhodobě plný stav, nehledají nové zaměstnance, mají omezené zdroje nebo působí ve velmi specifickém oboru. 75 % z těchto firem má maximálně 50 zaměstnanců. Jedná se tedy spíše o menší podniky.
HR marketing skrze externí dodavatele
Pouze 14 % z dotazovaných společností uvedlo, že realizují své HR marketingové aktivity pomocí externích dodavatelů. Zajímavé je, že dvě třetiny z těchto firem mají do 50 zaměstnanců. To může poukazovat na to, že samy nemají prostředky a dostatek kapacity pro realizování strategií interně. Nejvíce z těchto firem sídlí v Praze.
72 % společností uvedlo, že jejich týmy HR marketingu věnují méně než 10 % svého času. Naopak celkem v desetině firem věnují týmy více než 25 % svého času HR marketingu.
Edukace a inspirace firem v HR marketingu
Podle údajů Úřadu práce v ČR bylo v červnu na trhu více než 319 000 volných pozic, ale úřady evidovaly pouze 231 309 nezaměstnaných lidí. To lze řešit aktivním oslovováním už zaměstnaných i nezaměstnaných lidí, ale v dlouhodobém měřítku se vyplatí pracovat na tom, aby byla společnost atraktivní a v povědomí lidí na trhu. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je právě HR marketing.
Na rostoucí význam HR marketingu každoročně poukazuje také soutěž Recruitment Academy Awards, která oceňuje nejlepší projekty v Česku v 8 kategoriích. Vznikla před 8 lety s účelem ukázat firmám na českém trhu, jaký význam má HR marketing a proč se vyplatí se s ním zabývat. Od té doby je v každém ročníku z kvality projektů a počtu registrací patrné, že společnosti zařazují HR marketing mezi běžné aktivity v náboru a dávají důraz na jeho kvalitu. V 8. ročníku soutěže se stal generálním partnerem soutěže Edenred. Společně s Recruitment Academy ocenili projekty například od společností Budějovický Budvar, Foxconn Česká republika, Logex nebo Foxentry.