Jak se chová generace Z na trhu práce
- Autor článku Petra Brabencová
Generace Z se na trhu práce chová odlišně od předchozí generace mileniálů. Zatímco mileniálové často hledají zaměstnání, které by jim dávalo smysl a splňovalo jejich hodnoty. Generace Z je více orientovaná na finance a stabilitu. Často se také snaží najít práci, která jim umožní mít flexibilní pracovní dobua pracovat z domova.
Komunikace s generací Z
Generace Z preferuje spíše psanou komunikaci před voláním. Mnozí z nich se cítí pohodlněji a komunikují raději prostřednictvím textových zpráv, e-mailů a sociálních médií, než pomocí telefonunebo osobního setkání. Tento trend se promítá i do oblasti náboru zaměstnanců, kde je vhodné nabízet kandidátům možnost komunikovat prostřednictvím jejich preferovaného kanálu, aby byla zajištěna efektivní komunikace a pozitivní zkušenost s náborovým procesem.
TIP: Zajímá vás, co nás čeká v náboru v roce 2023? Přečtěte si, jaké trendy budou vládnout na trhu práce!
Jak zaujmout Generaci Z při náboru
Firmy musí být schopné přizpůsobit se potřebám generace Z, pokud chtějí získat a udržet tuto generaci v pracovním procesu, přečtěte si několik možných kroků:
1) Flexibilní pracovní doba a home office
Generace Z je více orientována na flexibilitu a práci z domova, takže by firmy měly být schopny nabídnout flexibilní pracovní dobu a samozřejmosti je i home office.
2) Moderní technologie
Generace Z je technologicky zdatná, proto jim k práci dopřejte výkonné technologie, které je nebudou zdržovat v plění zadaných úkolů.
3) Zajímavé benefity
Místo toho, aby firmy nabízely pouze základní benefity, jako jsou zdravotní pojištění a penzijní připojištění, by mohly nabídnout zajímavé benefity, jako jsou interní vzdělávací programy, rozvojové programy, sportovní aktivity a podobně.
4) Možnost rychlého postupu v kariéře
Generace Z je ambiciózní a hledá práci, která jim umožní rychlý postup v kariéře.
TIP: Usnadněte si procesy spojené s výběrem nových talentů. Přečtěte si, jak vám s tím může pomoci právě ChatGPT a OPEN AI.
5) Rozdíl mezi mileniály a generací Z
Generace Z je v obecném pohledu velmi kreativní, flexibilní a inovativní. Preferuje týmovou práci, aktivní komunikaci a vysokou míru autonomie při řešení úkolů. Také je pro ně důležité, aby jejich práceměla smysl a přispěla ke společnosti. Zatímco pro mileniály bylo velmi důležité mít pracovní místo s flexibilním pracovním časem a pracovat na základě výsledků, pro Generaci Z je klíčovým faktorem při výběru zaměstnání možnost rozvoje a růstu v práci. Na rozdíl od mileniálů, generace Z je také velmi otevřená využívání moderních technologií a nových trendů na pracovišti. Pro tuto generaci je například velmi běžné využívání cloudových aplikací, sociálních médií a dalších moderních nástrojů pro spolupráci, protože je to generace, která vyrostla na sociálních sítích a je pro ni běžné trávit až 10 hodin denně online.
V současné době generace Z vstupuje na trh práce a může být pro zaměstnavatele velkou výzvou vytvořit pro ně ideální pracovní prostředí. Je důležité si uvědomit, že generace Z se v mnoha ohledech liší od ostatních generací a je třeba s tím při náboru počítat.