10 strategií, jak pečovat o své zaměstnance
- Autor článku Kateřina Wendeling
Zaměstnanec podá nečekaně výpověď a vy jste v nesnázích. Ptáte se, co se stalo? Co na to řeknou ostatní zaměstnanci a jaký to na ně bude mít dopad? Víte, že se budete muset opřít o zbývající členy týmu, aby převzali více odpovědnosti, zatímco vy budete hledat náhradu za jejich kolegu. To bývá velkým požadavkem na ostatní zaměstnance, zvláště pokud už nyní jsou přetížení, a může to u nich vést ke zvýšení stresu a nejistoty. Je tedy vhodný čas potvrdit si, že vaše firma podniká dostatek aktivit pro podporu spokojenosti v práci a udržení zaměstnanců.
STRATEGIE PRO UDRŽENÍ ZAMĚSTNANCŮ A ZVÝŠENÍ JEJICH SPOKOJENOSTI V ZAMĚSTNÁNÍ
Mnoho společností nepřestalo během pandemie nabírat nové zaměstnance a další začínají opět rozšiřovat počet svých zaměstnanců. Pokud pociťujete, že vaší firmě hrozí ztráta nejlepších talentů, musíte rychle posílit strategii pro udržení zaměstnanců. Popíšeme vám 10 různých strategií a benefitů, které vám pomohou zvýšit spokojenost zaměstnanců a schopnost udržet si cenné pracovníky.
- Odměňování zaměstnanců
Pro firmy je důležité, aby svým zaměstnancům vyplácely konkurenceschopné odměny a pokud vaše firma zrovna nemůže zvýšit mzdy, přemýšlejte nad jinými formami odměňování (např. bonusy). Nezapomínejte také na penzijní připojištění, které se stává žádaným benefitem mezi zaměstnanci. - Benefity
Benefity mohou pomoci zatraktivnit pracoviště pro potenciální zaměstnance, ale zároveň zvýšit morálku těch stávajících. Flexibilní pracovní doba a možnost pracovat na dálku jsou benefity, kterých si zaměstnanci cení nejvíce. - Důraz na odpočinek
Je důležité dbát na psychickou, fyzickou i finanční spokojenost zaměstnanců. Pandemie přiměla řadu zaměstnavatelů rozšířit nabídku programů podporujících zdraví svých zaměstnanců jako například kurzy mindfulness, wellness či různé sportovní kurzy. - Komunikace a zpětná vazba
Podřízení by měli mít pocit, že se na vás mohou kdykoliv obrátit s nápady, dotazy i obavami a vy je jako vedoucí pracovník musíte ujistit, že se budete podílet na včasné, konstruktivní a pozitivní podpoře celého týmu. Dbejte také na pravidelný kontakt s každým členem týmu, abyste měli přehled o jeho pracovní náplni a spokojenosti v zaměstnání. Místo každoročního hodnocení výkonu uvažujte o častějších schůzkách během roku. Promluvte si se zaměstnanci o krátkodobých a dlouhodobých profesních cílech a pomozte jim představit si jejich budoucnost ve firmě. - Školení a rozvoj
V rámci poskytování průběžné zpětné vazby o výkonu můžete zaměstnancům pomoci identifikovat oblasti, ve kterých by bylo potřeba profesně růst. Zvyšování kvalifikace je dnes obzvláště důležité, protože technologie se stále vyvíjejí. Investujte do profesního rozvoje svých zaměstnanců, poskytněte jim možnost účasti na konferencích, proplaťte jim školné nebo další vzdělávání.
TIP: Recruitment Academy nabízí široké portfolio kurzů a firemní školení na míru v rámci HR, náboru, brandingu a více. - Systémy uznání a odměn
Každý pracovník chce cítit, že je za svou práci oceňován a proto nezapomínejte poděkovat svým podřízeným, když dělají něco navíc a vysvětlujte jim, jak jejich práce přispívá k chodu celé organizace. - Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem
Zdravá rovnováha mezi pracovním a soukromým životem je zásadní pro spokojenost v práci. Lidé oceňují, když jejich nadřízení chápou, že mají i mimopracovní život. Povzbuzujte zaměstnance, aby si stanovili jasné hranice a čerpali dovolenou. - Flexibilní pracovní podmínky
V době, kdy se kanceláře po pandemii znovu otevírají se mnoho organizací připravuje na to, že jejich zaměstnanci budou chtít pracovat z domova i nadále. Zamyslete se, co můžete zaměstnancům nabídnout, pokud není už dále možné pracovat na dálku. Kratší pracovní týden, pružná pracovní doba nebo alespoň částečná práce na dálku jsou možnosti, které mohou zaměstnancům pomoci odbourat stres a podpořit tak udržení zaměstnanců. - Důraz na týmovou práci
Povzbuzujte všechny zaměstnance, aby přispívali svými nápady a podporujte týmovou práci vytvářením příležitostí ke spolupráci a poskytováním prostoru k rozhodování. - Uznání velkých i malých milníků
Upozorňujte na významné úspěchy, ať už je to dokončení velkého projektu před deadlinem nebo pracovní výročí člena týmu.
TIP: O nedostatku zaměstnanců na trhu a dalších současných recruitment trendech se dozvíte více ve webináři zdarma s Milanem Novákem.
BONUS: Jak pečovat o své zaměstnance hned od začátku
Aby byli zaměstnanci spokojení, je potřeba jim hned během jejich prvních dnů ve firmě ukázat, že o ně budete pečovat. Zde jsou 2 strategie, které nové zaměstnance utvrdí v tom, že si vybrali správně.
- Nástupní proces by měl zaměstnance seznámit nejen s náplní práce, ale také s firemní kulturou. Školení a podpora, kterou poskytnete od prvního dne, ať už osobně nebo virtuálně, mohou udávat tón celému působení zaměstnance ve vaší firmě.
- Spojení nového zaměstnance s takzvaným buddym (zkušeným zaměstnancem) je skvělý prvek, který můžete přidat do náborového procesu. Buddy přivítá nováčka ve firmě a bude mu oporou v jeho začátcích. Nováčci se budou učit od zkušených zaměstnanců, a naopak nově příchozí nabídnou svým zkušeným kolegům nový pohled na věc.
Výše zmíněné strategie pro udržení zaměstnanců jsou jen několik způsobů, jak zvýšit spokojenost členů vašeho týmu. Nezapomeňte své úsilí pravidelně přehodnocovat a sledovat standardy na trhu, co se týče oblasti platů a benefitů, postupů pro rozvoj atraktivní kultury na pracovišti a vztahů mezi nadřízenými a podřízenými. Jestli se chcete dozvědět více o tom, jak být moderním HRistou, podívejte se na online kurz s Petrou Nulíčkovou, Recruiterkou roku z RA Awards 2019.
Odchody některých členů týmu jsou nevyhnutelné, ale pokud tito zaměstnanci odejdou s vědomím, že byli oceněni a podporováni, budou o firmě mluvit v dobrém a doporučovat ji ostatním.
TIP: Pokud hledáte novou pracovní výzvu, náborová společnost GoodCall aktuálně nabírá nové talent sourcery, recruitery a konzultanty. Mezi benefity v GoodCallu patří např. buddy při nástupu, zdarma vzdělávání v Recruitment Academy, interní školení, měsíční sabbatical po 3 letech, čtvrtletní appraisaly, pravidelné zpětné vazby, bonusy a více. Volné pozice najdete zde.