Jak psát pracovní inzeráty
- Autor článku Petra Vrbová
Při náboru zaměstnanců je to pracovní inzerát resp. popis pozice, který potenciální kandidáti vidí jako první. Má značný vliv i na to, jestli vámi vytipovaní kandidáti budou o pozici mít zájem nebo ne. Pracovním inzerátem navíc vytváříte první dojem nejen o pozici, ale i o společnosti, pro kterou kandidáty hledáte. V dnešním blogu jsme pro vás připravili několik tipů pro psaní pracovních inzerátů, které vám pomohou upoutat několikanásobně více kandidátů.
Identifikujte svého ideálního kandidáta
Představte si, jak by měl vypadat váš ideální zaměstnanec včetně jejích/jeho kariérních cílů, kompetencí, zkušeností, schopností a dovedností. Lépe si potom uděláte představu, jakého člověka hledáte. Vlastnosti kandidáta rozdělte na nezbytné a na ty, které jsou výhodou a na základě toho hledejte.
TIP! Počet zaslaných životopisů můžete ovlivnit vybranými formulacemi. Pokud chcete získat vyšší množství životopisů, specifikujte požadavky obecněji. Chcete-li ovšem jen pár ale za to kvalifikovaných a relevantních kandidátů, stanovte do inzerátu přísná kritéria.
Obsah textu
Snažte se ho psát v rozsahu 300 - 400 slov a používat krátké jednoduché věty. Doporučujeme důležité informace zvýraznittučným písmem a text strukturovat do odrážek. Dávejte si pozor na prázdné fráze, oborový žargon, přehnanou kreativitu a vtipy! Ne vždy poté kandidát pochopí, co jste tím vlastně mysleli.
Důležitý je také tón komunikace, kterou text poskytuje. Zvolený styl by měl korespondovat s image dané organizace. Jinou formou se bude vyjadřovat reklamní agentura, IT startup, advokátní kancelář nebo korporátní banka. Dnešním trendem je psát příspěvek osobně a autenticky. Lépe to odbourává bariéry a navazuje vztah. Také je vhodné přiložit fotky či video pro lepší ilustraci
TIP! Inzeráty vždy prokonzultujte s někým, kdo danou nebo podobnou práci dělá. Bude se totiž na text dívat pohledem člověka, který si inzerát bude číst.
Struktura inzerátu
Úvod
Inzerát uveďte stručným popisem nebo přehledem role. Stručně uveďte čtenáře do toho, pro jakou společnost je pozice vypsaná a třeba co ji vede k tomu, že nabírá nové zaměstnance. Jestli je to tím, že společnost rozšiřuje síť poboček nebo expanduje do zahraničí.
Popis pozice
Používejte vhodná klíčová slova! Pokuste v popisu danou pozici konkretizovat. Vyzdvihněte i hlavní benefity dané pozice, ať už finanční ohodnocení nebo hrazené vzdělávání, příspěvek na dovolenou, 5-6 týdnů dovolené a jiné.
Pozor! Nesnažte se být až příliš originální a raději se vyhněte slovům jako ninja a superstar.
Plat a lokalita výkonu práce
Náboráři u vybraných pozic vkládají informaci o platu už do názvu. Může to “na první dobrou” nalákat zajímavé kandidáty. Uveďte také, kde se kanceláře společnosti nachází a jaké je tam dobré dopravní spojení, možnost parkování apod.
Role a zodpovědnosti
Tato část by se měla věnovat především popisu a aktivitám spojeným s pracovní pozici. Uveďte 3-7 hlavních činností, které kandidát bude zastávat.
Používejte silná významová slovesa! Odpovědnosti oddělte systematiky do jednotlivých odrážek a každou z nich začněte jedinečným a silným slovesem. Například je rozdíl, když napíšete, že na této roli budete mít v teamu zodpovědnost za team 6 zaměstnanců. Namísto toho můžete uvést, že na dané pozici budete “formovat 6 zaměstnanců ve svém teamu”. Také kandidát na této roli na projekt “nedohlíží”, ale “umožňuje” jeho úspěch. Jak vidíte, jedno slovo může nabídnout novou perspektivu, která změní mysl čtenáře
Požadavky na kandidáta
Tato část bude pro váš inzerát nejméně atraktivní, a tak ji nedávejte na konec. Umístěte ji doprostřed mezi odpovědnosti (které evokují příležitosti) a benefity dané pozice.
Do seznamu požadavků dejte jen ty nejnutnější. Zbytečně kandidáty nezahlcujte desítkami triviálních požadavků. Mohli byste je odradit.
Ohodnocení a benefity
Lidé ze své podstaty chtějí být součástí něčeho většího než oni sami. Vzbuďte v kandidátech tuto touhu a pomozte jim představit si dopad jejich potenciálně nové práce.
Pokud najímáte vývojáře softwaru, vysvětlete, jak jejich software může pomoci ostatním. Pomůže to lidstvu snížit nehody na silnici? Lépe komunikovat s rodinou? Získat čistou pitnou vodu každý den? Buďte konkrétní.
Prezentace společnosti
Tato část inzerátu by měla podat dostatek informací o společnosti a oboru, kterému se věnuje. Přidejte také podrobnosti o tom, jaké jsou její hodnoty a vložte také přidat odkaz na hodnocení například na atmoskop.cz.
Nezapomeňte si také přečíst náš návod, jak na job posting nebo si poslechněte podcast s Filipem Mikšíkem, kde se dozvíte dalších 10 tipů na vytvoření efektivního pracovního inzerátu