Sourcing kandidátů na Tinderu | HIRECONOMICS #1
Sociální síť plná mladých profesionálů nebo nezbytný nástroj mileniálů pro randění? Ano, mluvíme o Tinderu. Může to působit kontroverzně, ale Tinder je, stejně jako jakákoliv jiná sociální síť, zajímavým zdrojem kandidátů. Uspořádala jsem menší experiment a „oswipovala“ jsem 400 mužů (omlouvám se, dámy) v Praze ve věkovém rozmezí 25 až 45 let. Není to ideálně velký vzorek respondentů, ale některé trendy i tak dokáže ukázat.
Pojďme se podívat, k čemu jsem se dopracovala a jak používat Tinder k hledání kandidátů bez rádoby tajných pohovorů v průběhu rande.
230 uživatelů (42 %) ze zmíněných 400 uvádělo na svém profilu název pozice nebo zaměstnavatele. Dalších 20 % zmínilo své vzdělání/vystudovanou školu. Jak asi víte, Tinder profil je většinou propojen s Facebookovým učtem, takže se uživatel může rozhodnout, zda chce zobrazovat své vzdělání a práci uvedené na FB profilu.
Je třeba zmínit, že mým cílem bylo ukázat jaký typ potenciálních kandidátů se na Tinderu vyskytuje, ale oslovovat zde aktivně s pracovními nabídkami spíše nedoporučuji.
TINDER TALENT MAPPING
Tinder očividně používají lidé ze všech sfér – od „modrých límečků“, přes studenty až po výkonné ředitele. Lidé zmiňují svoje povolání dvakrát častěji než vzdělání, někteří zveřejní oboje. Nebylo úplným překvapením, že nejobvyklejší povolání v zúčastněném vzorku bylo z IT prostředí. Na mysli mám různorodé pozice od Java developerů po BI konzultanty, bezpečnostní a síťové analytiky, testery a obecné „software developery“ či „freelance developery“. Tato skupina představovala 17 % mého swipovacího vzorku. Druhou největší skupinou (9 %) byli „inženýři“(strojírenství, elektrotechnika apod.), což zároveň může zahrnovat developery, kteří svoji pozici označili pouze jako „engineer“. Další skupiny (každá 7 %) byli muži z marketingu, financí a majitelé/zakladatelé/ ředitelé. O trošku menší skupinu poté tvořili lidé s těžko zařaditelným názvem pozice jako například project manager či konzultant. Obdobně velká byla poté skupina lidí z obchodu. Kreativce samozřejmě naleznete také – narazila jsem na fotografy, designery, umělce, tatéra či herce. Dále jsem narazila na lidi na volné noze, doktory, policisty, vojáky, příslušníky státní správy, architekta, učitele, kuchaře, fitness trenéra, překladatele, technika, uklízeče, právníka, pracovníka zákaznického servisu, montéra, CTO, herního designera, chemika, výzkumného pracovníka, logistika, řidiče, průvodce, recruitera a realitního makléře. Tyto profese zahrnuji do skupiny „Ostatní“.
Souhrn výsledku 400 swipů dle profese/odvětví:
Co se společností týče, objevovala se jména velkých korporací, startupů a několik očividně vymyšlených „vtipných“ zaměstnavatelů.
VYHLEDÁVÁNÍ KANDIDATŮ PŘES TINDER
Jak tedy můžete vidět, na Tinderu najdete opravdu kohokoliv, včetně developerů, kteří jsou podle mnohých názorů aktuálně nejnáročnější skupinou pro nábor. Nicméně doporučuji opravdu velkou dávku obezřetnosti, pokud chcete Tinder používat přímo pro oslovování potenciálních kandidátů. Spíše bych doporučila další sourcing na základě získaných informací o povolání, vzdělání, společných zájmů, či pomocí fotky. Díky tomu můžete většinou konkrétního člověka najít na Facebooku nebo jiných sociálních sítích. Z mé zkušenosti 7/10 uživatelů Tinderu je takto dohledatelných pokud uvádí informace o vzdělání nebo profesi. Pro tyto případy bych doporučila Facebook Intelligence Search plugin a reverse image search v případě, že první uvedená metoda nefunguje.
Vyhledávání na Facebooku samo o sobě bude ale občas stačit.
Pojďme se podívat na tento screenshot Tinder profilu:
Když zkusíme na Facebooku vyhledat „Martin game designer“ nebo „Martin Warhorse Studios“, nalezneme přesně toho Martina, kterého jsme hledali:
V tomto případě bylo hledání opravdu snadné, většinou bude potřeba přidat lokaci (Město) nebo zkusit použít zmiňovaný Intelligence Search Plugin, kde můžete blíže specifikovat jméno, zaměstnání, vzdělání a pokud Tinder ukáže i nějaké společné zájmy, dá se hledat pomocí olajkovaných stránek.
V případě, že vám Tinder ukáže i společné přátelé (1st connection pro společného přítele, 2nd potom pro přátele vašich přátel – stejně jako na LinkedInu), je i tato informace použitelná pro hledání pomocí pluginu.
Teď už máme celé jméno hledaného Martina a můžeme ho dále kontaktovat na LinkedInu nebo jinou formou. Mohlo by se to zdát jako velice časově náročný proces, ale jestli chcete využívat netradičního zdroje, který vám dá náskok před konkurencí, za zkoušku to rozhodně stojí. Najít Martina mi trvalo méně než 5 minut. :-) Nezapomínejte na to, že dost lidí má rozdílné fotky na Tinderu a Facebooku.
Pokud hledání na Facebooku nepřinese výsledky, můžete zkusit reverse image search pomocí Googlu či tineye.com. V Martinově případu tato technika nebyla úspěšná, ale někteří lidé mají stejné fotky na více sociálních sítích, takže potenciál k úspěchu zde rozhodně je. Je to mimochodem také dobrá metoda k identifikaci falešných profilů s fotkami volně dostupnými někde na webu – pro případ, že používáte Tinder pro jeho primární (randící) účel.
Pokud uživatele prostě nemůžete najít, zkuste štěstí, swipněte doprava a v případě propojení začněte konverzovat – zde se ale dostáváme na opravdu tenký led, který nechci úplně hodnotit, jelikož tuto metodu osobně nevyužívám. Důležité ale je, že Tinder je skutečně kvalitním zdrojem kandidátů, pokud už jsou ty tradiční plně vyčerpané. Swipujte bezpečně!
P.S. Tento článek by neměl sloužit jako omluva pro používání aplikací na randění v pracovní době.
P.P.S. Martin souhlasil s použitím screenshotů jeho profilu.
Na video 1. dílu HIRECONOMICS v angličtině se můžete podívat zde: