Revoluce v náboru - co musí firmy začít dělat jinak?
- Autor článku Petra Brabencová
Pracovní trh prošel za posledních pár let vlnami, kdy se střídaly stavy chybějících kandidátů a pracovních míst. V současné době se společnosti potýkají s akutním nedostatkem profesionálů a podle predikcí bude i další roky na trhu chybět tisíce zaměstnanců. Jaké změny v náboru mohou podniky zavést, aby nedostatek netrval dlouhodobě?
Revoluční přístup k recruitmentu
V aktuálním podnebí pracovního trhu s nízkou nezaměstnaností je stěžejní být v náboru zaměstnanců inovativní. Náborová společnost GoodCall již několik aplikuje inovativní přístupy v náboru a pomáhá společnostem hledat ty nejlepší talenty. K oslovení i pasivních kandidátů využívají moderní nástroje, kreativní přístupy a technologie. Před 9 lety uvedli jako první na český trh mobilní aplikaci na hledání práce.
Klíčovou součástí GoodCallu je divize Recruitment Outsourcing. V dnešní době, kdy je vysoká poptávka také po kvalitních recruiterech a ne každá firma si může dovolit najmout nového specialistu na plný úvazek, nabízí RPO možnost pronajmout si proškoleného a vysoce profesionálního recruitera na krátkou či dlouhodobou práci. Dočasné zapůjčení může také pomoct vykrýt dovolenou v týmu, rozjet nový projekt nebo obsadit náročnou pozici.
Efektivní práce s daty je nutností pro moderní nábor
Pomyslnou alfou a omegou úspěšného náboru nových posil je práce s daty. I v dnešní době se vyskytují společnosti, které vedou záznamy o výběrových řízeních v tabulkách na několika různých místech. Absence dat vede ke zdlouhavým náborovým procesům a firmy přicházejí o možnost kontaktovat kandidáty z minulosti a sdílet know-how mezi týmy nebo pobočkami. Při využití ATS mají HR týmy data o všech kandidátech na jednom místě, můžou jednoduše zapojit hiring manažery, automatizovat rutinní úkoly nebo nahrávat nové pozice z ATS přímo na pracovní portály. Při volbě ATS je nutné zvážit různá kritéria, s výběrem pomůže například e-book zdarma od Datacruit.
Upskilling a rekvalifikace - pojmy, které budou znít trhem
Jsou případy, kdy je možné nedostatek pracovní síly vyřešit i v řadách současných zaměstnanců, a to tzv. upskillingem. Skrze vzdělávání můžou společnosti podpořit růst zaměstnanců a rozvoj nových dovedností, na které by jinak potřebovali najmout nového člověka. Například Recruitment Academy nabízí 4denní certifikační školení RACS a RACR, ve kterém nabydou i juniorní HR specialisté dostatek znalostí na to, aby mohli zvládat práci recruiterů. Během covidové pandemie začala společnost nabízet i rozsáhlé možnosti online kurzů. Komplexní balíček Digital HR Leaders 2.0obsahuje témata na první pohled vzdálená od HR, jako např. AI, kyberbezpečnost nebo využití TikToku. Právě převádění poznatků z jiných oborů podporuje upskilling HR specialistů, aby dokázali držet krok s aktuálními trendy.
S rostoucím významem technologií roste i poptávka po pracovní síle v oblasti IT. Řešením nedostatku kvalitních kandidátů může být rekvalifikace. Například GoodCall tento rok ve spolupráci se společností Microsoft spustil nový vzdělávací projektITjede.cz a ITide.sk. Platforma nabízí bezplatné IT kurzy v oblasti Microsoft aplikací a je vhodná pro všechny, kteří chtějí proniknout do oblasti technologií i bez předchozí zkušenosti.
Zařazení znevýhodněných skupin kandidátů do pracovního trhu
Jednou z cest, jak si poradit s nedostatkem zaměstnanců, je se poohlédnout v jiných vodách, než kde recruiteři běžně hledají. Pandemie covidu zanechala na trhu vyšší požadavky na flexibilitu, ať už se jedná o home office, zkrácené úvazky nebo volnou pracovní dobu. Nezisková organizace Genixapodporuje lidi znevýhodněné na trhu práce a edukuje firmy o potenciálu a výhodách zaměstnávání těchto osob. Právě to může být cesta, jak firmy mohou zaplňovat volná pracovní místa, ukázat, že jsou inkluzivní a tím i pozitivně budovat svou značku zaměstnavatele.
Do hry vstupuje HR marketing
Podle nedávného průzkumu řeší 53 % společností na českém trhu nedostatek kandidátů pomocí HR marketingu. Jeho cílem je dlouhodobě budovat obraz firmy jako ideálního zaměstnavatele a tvořit povědomí o firmě už ve chvíli, kdy kandidát ještě práci nehledá. Základem HR marketingu je úzká spolupráce mezi marketingovými a HR týmy, definice firemní kultury a hodnot a schopnost prodat, v čem je zaměstnavatel jedinečný. Nejlepší projekty v této oblasti každoročně oceňuje soutěž Recruitment Academy Awards v 6 kategoriích, které zahrnují například náborové kampaně, pracovní inzeráty nebo kariérní stránky.
Skupina GoodGroup již 8 let působí na českém trhu s misí probudit svět strnulého recruitmentu a ukázat společnostem, jak hledat kvalitní kandidáty i v nepříznivém ekonomickém prostředí. Skrze náborovou agenturu GoodCall udává trendy v náboru pasivních kandidátů, v rámci vzdělávací společnosti Recruitment Academy rozvíjí dovednosti nejen HR profesionálů a s náborovým systémem Datacruit ATS dělá osvětu ve využívání technologií a dat pro efektivnější recruitment.