14.10.2016: #HRUnconference, Praha: Highlights
HR Unconferences jsou sérií globálních událostí (konaných v padesáti zemích z celého světa) zaměřených na HR specialisty, recruitery a korporátní manažery. Během všech konferencí je kladen důraz hlavně na komunikaci a sdílení zkušeností a nápadů, spolu s propojením nejnovějších inovací a technologií usnadňujících působení v oboru HR. Za dobu své existence se HRU zúčastnilo již více než 6000 lidí.
Pražská konference se věnovala tématu „Analytika dat v HR a recruitmentu“ – diskutovalo se o zajímavostech ze všech kategorií od vyhledávání kandidátů, payrollu až po komplexní sběr dat v rámci interních HR procesů. Jak je zpracovat tak, aby bylo možné dál rozvíjet talent a zlepšovat rozhodnutí napříč organizací? Ty nejlepší organizace se sešly v Praze proto, aby sdílely své zkušenosti a představily nástroje, které používají k sledování, integraci a analýze „lidských“ dat. Mezi přednášejícími se objevili zástupci firem zvučných jmen, jako například KPMG, Microsoft nebo Hewlett Packard Enterprise, ale i menších společností a start-upů se slibnou budoucností – 12grapes, IdeaMarkets nebo Talterra. Mezi přednášejícími nechyběl ani GoodCall – Blake Wittman měl dokonce tu čest celou konferenci zahájit spolu se zástupci firem KPMG a Microsoft.
Blake, CEO agentury GoodCall, se během svého bloku rozpovídal o sourcingu a nejvhodnějších způsobech oslovování kandidátů. Z diskuze, která byla vedena během celého bloku, vyplynulo, že nejlepším způsobem oslovení kandidáta je telefonický kontakt, ač se to mnohým může zdát zastaralé, jelikož HR specialisté k vyhledávání kandidátů dnes využívají všechny dostupné sociální sítě a platformy, včetně GitHubu. Velký důraz je kladen na doporučení od stávajících zaměstnanců. Během workshopu se Blake také vyptával na konkrétní sourcingová data. Poměr 10-5-1 je průměrný postup placementu a značí, že z deseti oslovených kandidátů je na danou pozici vhodných (a mají o ni zájem) 5 lidí, z nichž je přijat jeden kandidát. Data se v různých oborech odlišovala i diametrálně – zástupci technologických firem souhlasili s variantou 50 oslovených (u IT pozic se mohlo číslo oslovených vyšplhat až na 500) – 15 odpovědí – 7 vhodných kandidátů – 3 pracovní nabídky, zatímco v menších firmách zabývajících se herním designem se statistiky pohybovaly zcela odlišně. V nich kandidáti sami vyhledávali firmu, společnost dostala až 100 životopisů, z toho 10 lidí bylo dostatečně kvalifikovaných, 3 se dostali do posledního kola výběrového řízení a přijat byl 1 kandidát. Opět se tedy potvrzuje, že bez perfektní znalosti trhu a jeho specifik se dobrý recruiter neobejde. Zmíněna byla i důležitost kvalitních kariérních stránek. Ví společnost, kolik lidí se přihlásí na pozici právě z webu? Jedná se o průměrných 5 – 15 %, nebo jsou stránky mnohem účinnější?
Martin Ruman, managing consultant společnosti ODYSSEY, svůj blok věnoval třem otázkám, na které účastníci workshopu hledali relevantní odpovědi. Jak zlepšit zbytečně obsáhlý sběr dat? – Méně spot surveys, lepší načasování dotazníků a zaměřit se na jejich kvalitu. Co musíme udělat, abychom sbírali data efektivněji a lépe je vyhodnocovali? – Více osobních pohovorů, focus groups, přizpůsobení HR procesů firemní kultuře nebo dotazování hrou. Potřebujeme lepší analytické nástroje? – Význam dotazníků je vždy třeba řádně vysvětlit, aby lidé měli opravdu zájem je vyplnit, jednouchá zadání, transparentní vyhodnocovací metodologie.
V dalších přednáškových blocích se představilo i několik firem, které se snaží svět HR každý den vylepšovat. Prezentováno bylo několik inovativních způsobů vedení interního HR, zejména zaměřeného na vyhodnocování dotazníků, měření zaměstnanecké výkonnosti, rozvíjení talentu ve společnosti a leadershipu. Dozvědět více se můžete na stránkách společností 12grapes, IdeaMarkets, Talterra, Sinequanon, TEAMsCOM, Court of Moravia a ODYSSEY.
Za nejzajímavější číslo celého dne lze považovat 61,25 miliard USD – tedy sumu, která je každý rok vynaložena na špatné kandidáty, tzv. bad hires. Tato suma představuje „zbytečné“ náklady, které firmy po celém světě investují do náboru, onboardingu a propouštění nevhodných zaměstnanců. Vybírejte kandidáty co nejpečlivěji, ať k této hodnotě nepřispějete řádnou sumou z vašich firemních nákladů!
Součástí konference byla i prohlídka pražských kanceláří společnosti Microsoft, kde každého nejvíce zaujaly kuchyně plné čerstvého ovoce a nealko nápojů zdarma k dispozici pro všechny zaměstnance. Prostory Microsoftu na Brumlovce jsou opravdu dechberoucí. Stejně jako nejnovější trendy na trhu HR i vize zítřka, které konference skrze blok přednášek, workshopů a networkingu představila.