3 role HR v HR marketingu
- Autor článku Petra Vrbová
HR marketing je poměrně mladá disciplína. Spojují se v ní marketingové principy s personalistikou. Stejně jako se obchodníci a marketéři snaží zaujmout zákazníka, usilují personalisté o pozornost talentovaných uchazečů na trhu práce. Úkolem HR marketingu je budování dobrého jména společnosti, získávání kontaktů na potenciální kandidáty a prodávání toho, v čem je zaměstnavatel jedinečný. Pro úspěšný HR marketing je stěžejní právě spolupráce a komunikace mezi interními týmy HR a marketingu.
3 primární aspekty
Samotné HR má jedinečný pohled do společnosti, kterým může marketingu poměrně usnadnit práci. HR oddělení má 3 hlavní role v oblasti HR marketingu a kampaní. Tyto aspekty pomáhají nasměrovat, inspirovat a nastavit lepší firemní kulturu a podněcují k lepšímu propojení organizací. Které to jsou?
A. Vize a firemní kultura
Každá společnost má dlouhodobější vizi, kterou se chce ubírat. Důležité je, aby firemní vize byla viditelná pro všechny, kteří v dané společnosti pracují. Další nedílnou součástí je nastavení firemní kultury. Firemní kultura je soubor několika věcí najednou - atmosféra firmy, chování lidí, jak pracují, čemu věří a jak se cítí. Zdravá firemní kultura rozhoduje o dlouhodobém úspěchu či neúspěchu firmy i o udržení si schopných zaměstnanců.
Co může HR udělat pro nastavení zdravé firemní kultury:
Prozkoumejte zaměstnance vaší společnosti - nejlepším a nejrychlejším řešením je udělat si ve firmě průzkum. Zjistěte, co zaměstnancům chybí, co by chtěli vylepšit, i co se jim ve firmě líbí. Tyto informace budou sloužit jako pilíř HR marketingové kampaně.
Zapojte vaše zaměstnance - dejte vašim zaměstnancům šanci vyjádřit své názory a nápady. Pocit, že se můžou na něčem podílet a něco zlepšit, jim dodá pocit sebejistoty a budou mít větší motivaci ve firmě zůstat déle.
Mějte firemní vize na očích - vytvořte si například plakáty, které budou viset na viditelném místě. Pověste je můžete do kuchyňky, kam si lidé chodí pro kafe. Čím více budou na očích, tím lépe. Plakáty by měly obsahovat stanovená témata, jako je poslání nebo firemní hodnoty a vize.
TIP: Přečtěte si, jak správně nastavit firemní kulturu.
B. Strategie
Bez pořádné strategie nebude firemní vize nikdy dokončena. Ať už se jedná o talent pool, kariérní stránku nebo kampaň na sociálních sítích, mějte na paměti, že tyto strategie by se měly přizpůsobit potřebám a kultuře organizace. Pokud tradiční metody náboru ve vaší organizaci nefungují, vyzkoušejte nový přístup a metodu. Vyzkoušejte náborové trendy, zkuste nábor modernizovat. Buďte co nejkonkrétnější, nejautentičtější, aby vaše HR a marketing týmy mohly spustit úspěšnou náborovou kampaň.
Mezi výhody funkční strategie, která buduje vaši značku a kulturu, patří:
- Lepší zapojení zaměstnanců
- Pozitivní atmosféra společnosti
- Inovativní přístup k náboru
- Rychlost v posuzování kandidátů
- Snížené náklady na nábor
- Ti správní kandidáti
C. Delegace a partnerství napříč týmy
Pro efektivní HR marketing je partnerství s HR klíčové. Podporujte spolupráci napříč týmy. Propojení týmů boří bariéry a podporuje inkluzi v celé společnosti a inspiruje HR marketing k vytvoření poutavých inzerátů.
TIP: Získejte balíček 4 online kurzů, se kterými získáte přehled o trendech v HR marketingu.
Zde je několik užitečných tipů, jak rozjet úspěšnou spolupráci:
Naplánujte opakující se schůzky - ať už jsou denní, týdenní nebo měsíční, naplánujte si setkání dopředu, tak aby se HR a marketing scházely na pravidelných schůzkách.
Synchronizace s vedením - komunikujte s vedením. Zapojení hiring manažerů do výběrového řízení je důležité a během náboru nesmírně užitečné. Kandidáti se rádi setkají s potenciálním budoucím šéfem. I to pro ně může být rozhodující aspekt, jestli do dané firmy nastoupit nebo ne.
Sdílení prostoru - těsná blízkost mezi týmy podporuje konverzaci a spolupráci. Dobrá energie a firemní přátelství jsou zaručena.
Školení a semináře - learning & Development by mělo být přístupné všem zaměstnancům a mělo by nabízet pestrou škálu kurzů a školení, které by vyhovovalo individuálním potřebám každého zaměstnance. Povídejte si ze zaměstnanci o současných, minulých i budoucích iniciativách a projektech nebo jen sdílejte své know-how, aby se HR marketingovým týmům ukázaly obě strany mince.
TIP: Nepřicházejte zbytečně o schopné zaměstnance. Přečtěte si, jak o ně správně pečovat a zabránit náhlým odchodům.
Aplikujte HRmarketing i ve vaší firmě. Díky němu přilákáte kvalitní kandidáty a udržítě si stávající zaměstnance. A spokojení zaměstnanci jsou vždy na prvním místě. Pokud jim věnujete péči a stáráte se o ně, oni se postarají o hladký chod vaší firmy.