Z Vídně do srdce Prahy – Barbara Gӧttling je novou ředitelkou hotelu Mandarin Oriental, Prague
- Autor článku Petra Brabencová
Barbara Göttling, manažerka s bohatými zkušenostmi a českými kořeny, přebírá vedení jednoho z nejprestižnějších hotelů v Praze. Do týmu přináší nejen dlouholeté know-how z vrcholných pozic ve vídeňských hotelích, ale také vizi, jak vytvořit inspirativní pracovní prostředí a podpořit profesní růst žen. Její dosavadní úspěchy potvrzuje i ocenění ,,Leading Employer 2024", které získala během svého působení v hotelu Park Hyatt Vienna. Jaké jsou její plány pro Mandrian Oriental a co ji vedlo zpět do Česka? Přečtěte si celý rozhovor!
Do vedení Mandarin Oriental Prague jste nedávno přišla z vídeňského hotelu Park Hyatt, kde jste vedla přes 200 zaměstnanců. Lze způsob vedení jednoho hotelu aplikovat bez rozdílu na druhý? Vnímáte nějaké rozdíly?
Vešla jste do povědomí tím, že se zaměřujete na to, aby měli zaměstnanci dostatek příležitostí pro rozvoj, podporujete ženy. Je možné sdílet, jakých konkrétních oblastí se to týká a o jaké aktivity jde? Plánujete podobnou strategii i ve vedení Mandarin Oriental, Prague?
V předchozích rolích jsem se vždy soustředila na rozvoj zaměstnanců a aktivně podporovala ženy na pracovišti, protože věřím, že silný a inkluzivní tým je základem pro poskytování kvalitních služeb a úspěšné fungování hotelu. Existuje spousta možností pro rozvoj, od klasických školení až po mentoring a coaching, které považuji za klíčové. Právě díky nim může člověk ukázat, co v něm skutečně vězí. Mentoring je v tomto ohledu opravdu důležitý, zvlášť pro ženy, kterým může tato podpora pomoci zvládnout výzvy v našem odvětví. V minulosti jsem se podílela na mentoringových programech, které spojují zkušené lídry s novými talenty – meentees. Tato spolupráce jim poskytuje poradenství a příležitosti pro networking, kariérní růst a osobní rozvoj. A co je na tom vůbec nejlepší, je možnost mluvit s někým, kdo už si prošel podobnými výzvami a zatěžovacími zkouškami a může vás na této cestě povzbudit a ukázat vám tu nejlepší verzi sebe sama.
Věřím, že je důležité věnovat stejnou pozornost osobnímu rozvoji stejně jako tomu profesnímu. Jen díky tomu může leader inspirovat a podporovat svůj tým a zároveň vytvářet prostředí, ve kterém se všem daří. Ženy s tím navíc bojují častěji. Je v nás zakořeněné, že se nejprve staráme o druhé a chceme, aby se všichni kolem nás cítili dobře. Pohodlí a růst ovšem nejdou dohromady. Občas zkrátka musíme zatnout zuby a vystoupit ze své komfortní zóny. O tomhle tématu bych mohla mluvit hodiny, takže to zkrátím. Chtěla bych tyto principy uplatňovat i v hotelu Mandarin Oriental, Prague, samozřejmě s ohledem na místní kulturu a konkrétní potřeby týmu. Mým cílem je podporovat naše zaměstnance a vybudovat silný, motivovaný tým, který bude i nadále poskytovat excelentní služby.
Jak byste obecně zhodnotila/srovnala situaci v hotelnictví v Praze a ve Vídni? Jaký je zájem o obor a v čem vidíte klíčovou roli zaměstnanců luxusního hotelu teď a do budoucna?
Hotelový průmysl v Praze a Vídni má určité podobnosti, ale také výrazné rozdíly, které jsou formovány kulturní historií každého města, demografií návštěvníků a dynamikou pracovního trhu. V obou městech je turismus a pohostinství klíčovým sektorem, který přitahuje značný počet jak místních, tak mezinárodních zaměstnanců. Vídeň, se svou etablovanou pověstí kulturního a ekonomického centra, přitahuje stabilní příliv talentů. Praha jako destinace rychle roste, nicméně se stále potýká s větší sezónní fluktuací v zájmu o zaměstnání, protože stále ještě buduje svou pověst celoroční luxusní destinace. V obou městech je velký zájem o práci v luxusním hotelovém průmyslu, ale udržení talentovaných zaměstnanců vyžaduje splnění jejich očekávání v oblasti profesního rozvoje, rovnováhy mezi pracovním a osobním životem i kariérním růstem. Ve vídeňských hotelech často narazíte na zaměstnance, kteří tam pracují dlouhá léta díky tomu, že se jedná o silné, zavedené společnosti. Pražský luxusní segment je sice mladší, ale může zaměstnancům nabídnout nové příležitost k růstu, protože jak se vyvíjí profil města jako luxusní destinace, vznikají s ním i nové kariérní příležitosti.
Zaměstnanci v luxusních hotelech v obou městech se postupně posouvají od tradičních pozic v oblasti služeb k dynamickým rolím, které vyžadují kombinaci osobního přístupu, flexibility a odborných znalostí. S vývojem odvětví budou mít zaměstnanci klíčovou roli při formování luxusní pohostinnosti – bude více osobní, propojená s kulturou, technologicky pokročilá a zaměřená na udržitelnost.