Rozhovor s Milanem Novákem, zakladatelem a CEO společnosti GoodCall k desátému výročí firmy
- Autor článku Petra Brabencová
Deset let uplynulo od chvíle, kdy Milan Novák dal život myšlence, která se postupně transformovala v uznávanou firmu na poli recruitmentu a HR – GoodCall. Na oslavu tohoto významného jubilea se s námi Milan Novák podělil o vzpomínky na začátky GoodCallu, proč si vybral právě obor recruitmentu a jaké plány má s GoodCallem do budoucna.
Milane je to deset let od vzniku GoodCallu! Moc gratuluju. Jaký to je pocit vidět, že tvoje "pracovní dítě" oslavilo tak významné jubileum?
Hlavně je to naše dítě. Jsme firma založená na lidském kapitálu a já mám vlastně velké štěstí, že jsem obklopen skvělými kolegy, kteří dělají naše “recruitment” řemeslo s nadšením a láskou. Je neuvěřitelné, jak ten čas utekl.
Jaké byly první kroky, když jsi začínal? Na co si vzpomínáš jako na největší výzvu v počátcích GoodCallu?
V roce 2013 jsem opouštěl po 13 letech irskou personální agenturu a dlouho jsem přemýšlel, co by měl být další krok v mé kariéře. Věděl jsem, že budu chtít dále rozvíjet oblast náboru a personálních služeb. Tento obor mi přirostl k srdci a vím, že je to moje životní mise. Tehdy jsem mluvil se svými bývalými kolegy o svých vizích a shodou okolností se mi v té době dostala do rukou kniha People as Merchandise od Josefa Kadlece. Věděl jsem, že společně bychom mohli vytvořit tým a ekosystém firem, jejichž středobodem bude lidský kapitál a náborové služby. Věřil jsem, že můžeme recruitment obepnout z více úhlů a proto vznikl GoodCall - náborový partner zaměřený na specialisty, střední a vyšší management. RecruitmentAcademy - vzdělávácí platforma, která přináší nová a aktuální témata nejen pro HR profesionály, ale všechny, kdo se zabývá strategickým náborem a konečně Datacruit, který vytvořil ATS platformu, které dnes působí po celé Evropě a přináší digitalizaci a automatizaci do náborového procesu.
Napadlo tě na začátku, že se GoodCall tak rozroste a bude mít pobočky nejen v České republice, ale i v zahraničí?
Měl jsem zkušenost z regionu CEE, takže jsem hned od začátku věděl, že bych rád, aby naše firmypůsobily mezinárodně. Jen jsem během posledních let pochopil, že v našem business modelu už není nutné mít všude kamennou pobočku, což významně změnil COVID. Dnes se velká část náboru dělá digitálně, pohovory online, takže se nám díky to otevřely dveře do západní Evropy a dnes z Prahy outsourcujeme nábor pro klienty v Německu, Velké Británii a další zemích.
Jaké byly klíčové momenty, které ovlivnily expanzi GoodCallu do dalších lokalit mimo Prahu?
Klíčové pro expanzi v rámci České republiky byli kolegové, kteří měli zájem se přidat ke konceptu GoodCallu. Naše pobočky v Brně, Ostravě, Zlíně, Českých Budějovicích, Liberci a samozřejmě v Bratislavě mají ve vedení vynikající manažery s dlouholetou praxí v oboru. Jsem mimořádně vděčný, že se k nám přidali hned od počátku a pomohli tím velmi rychle obsadit část trhu, která je pro nás významná.
Proč sis vlastně vybral oborrecruitmentu a HR?
K recruitmentu jsem se dostal úplnou náhodou, tak jako spousta mých známých. Po absolvování vysoké školy jsem si hledal práci. V té době, píše se rok 2000, jsem si našel pracovní inzerát v novinách a rozhodl jsem se reagovat na pozici obchodního zástupce. Byl to inzerát personální agentury Grafton, která inzerovala pozici pro jednoho ze svých klientů. Pozvali si mě na pohovor a ke konci pohovoru se mě konzultant dané agentury zeptal, jestli bych nechtěl dělat to, co dělá on – konzultanta v agentuře. Vůbec jsem nevěděl, co ta práce obnáší, ale odpověděl jsem, že by mě to zajímalo. Po druhém kole s manažerkou jsem dostal nabídku a už si mě tam nechali. Celých 13 let.
Prozradíš nám, co tě na tvé práci baví a motivuje?
Recruitment je náročná disciplína. Pracujeme s lidmi, což přináší mnoho pestrých a rozmanitých situací. Nejvíce mě baví, když vidím, jak se kolegové rozvíjí a rostou po profesní a osobní stránce a smysluplně pomáhají lidem najít práci a firmám zaměstnance. GoodCalluž našel práci deseti tisícům kandidátů, ovlivnil životy lidí i firem, napsal řadu zajímavých životních a pracovních příběhů. A tohle mě nikdy nepřestane bavit.
Jsou nějaké změny a trendy v HR a recruitmentu,které tě v posledních letech nejvíce zaujaly nebo překvapily?
Fascinuje mě rychlost změn nejen v recruitmentu a HR, ale celkově ve společnosti. Doba je komplexnější, daleko složitěji se předpovídá vývoj trhua navíc je vše akcelerování exponenciálních růstem technologií, což samozřejmě ovlivňuje i náš byznys. S příchodem AI tady máme další skok vrozvoji našeho odvětví. A mohu říct, že tohle je na naší práci zajímavé. Nikdy nezůstáváme na místě, neustále musíme reflektovat změny na trhu a být lídři v inovacícha to si myslím, že se nám podařilo.
A na závěr nám pověz, kde vidíš GoodCall v dalších letech? Máš nějaké konkrétní cíle nebo směry, kterými chceš, aby se GoodCall ubíral?
Nacházíme se v době inteligence, ať už té lidské nebo umělé. Struktura pracovního trhu se bude opět měnit a cítím, že se budeme více soustředit na konkrétní dovednosti pro dané pracovní pozice. Firmy budou muset upustit od tradičního modelu: chci kandidáta s VŠ vzděláním a 5 let praxí v oboru, na model, potřebuji konkrétní dovednost na jasně specifikovanou práci. S rychlostí vývoje pracovního trhu cítím, že se budou firmy muset zabývat nejen náborem lidí s novými dovednostmi, ale i rozvojem těchto dovedností u svých stávajících zaměstnanců. V dnešní době už může mít člověk i dvě nebo tři kariéry během života a právě rozvojem svých dovedností by se měl každý zabývat, protože platí, že úspěch nepřichází za vámi, vy musíte jít za ním.