Menu

Ghosting v náboru: Proč se děje a jak se mu vyhnout?

Ghosting známe hlavně z randění. Jde o situaci, kdy se zdá, že vše jde slibně, ale najedou druhá strana přestane komunikovat a náhle „zmizí.“ Avšak stále častěji se s ním setkáváme i v pracovním prostředí – a to nejen ze strany zaměstnavatelů, ale i uchazečů. „Vyghostovat“ někoho se může zdát jako snadné řešení, ale ve skutečnosti škodí oběma stranám. Dnes si řekneme, proč ke ghostingu v náboru dochází a jak se mu můžeme vyhnout.

Ghosting ze strany zaměstnavatele

Uchazeči investují čas a energii do přípravy na pohovor, věří v možnost spolupráce, někdy projdou i několika koly výběrového řízení. A najednou nic. Firma se odmlčí a neposkytne žádnou zpětnou vazbu ani informace o dalším postupu. Takový přístup může být pro kandidáty frustrující a demotivující. Zůstávají v nejistotě a neví, zda mají čekat, nebo se poohlédnout po práci jinde.

Důvody zaměstnavatele mohou být různé:

1. Špatně nastavený náborový proces – Pokud firma nemá jasně definovaný systém, jak komunikovat s uchazeči, často zůstávají bez odpovědi.

2. Přetížené HR oddělení – Recruiteři jsou v kontaktu s mnoha kandidáty a nestíhají odpovědět všem.

3. Negativní reakce uchazeče – Firmy se obávají, že zamítnutí kandidáti mohou začít konflikt nebo napíšou negativní recenzi.


Ghosting ze strany uchazečů

Často se stává, že i uchazeči v průběhu výběrového řízení přestanou komunikovat, neobjeví se na domluveném pohovoru nebo se nevyjádří poté, co dostanou pracovní nabídku.

Mohou k tomu mít různé důvody:

1. Dostali lepší nabídku a neví, jak to firmě říct, nebo se chtějí vyhnout nepříjemnému rozhovoru.

2. Změnili názor, ale považují za nepodstatné vysvětlovat své rozhodnutí.

3. Necítí k firmě závazek, protože komunikace ze strany recruiterů byla chladná nebo neosobní.

Proč byste neměli firmy ghostovat?

Ghostnout firmu se může zdát jako nejjednodušší cesta – zkrátka se neozvete a necháte to vyšumět. Ale co když se za pár let budete hlásit na jinou pozici ve stejné společnosti? Nebo narazíte na personalistu, který si vás bude pamatovat? Neozvat se nebo nepřijít na domluvený pohovor nepůsobí jen neprofesionálně, ale taky to zbytečně kazí vaši image pro budoucí příležitosti. Nikdy nevíte, kdy se vám dobré vztahy budou hodit, a tak si zbytečně dopředu nezavírejte dveře.

Jak ghostingu předejít?

1. Buďte féroví a komunikujte i negativní zprávy – Pokud firma ví, že uchazeče nevybere, měla by mu to oznámit. I krátká zpráva typu „Děkujeme za váš čas, ale rozhodli jsme se pro jiného kandidáta“ je lepší než ticho. Naopak uchazeči by měli dát recruiterovi vědět, pokud o pozici ztratili zájem. Jednoduchá zpráva, že se rozhodli pro jinou možnost, ušetří firmě čas a působí profesionálně.

2. Používejte více komunikačních kanálů – Někdy e-mail zapadne nebo telefonát nevyjde. Firmy i kandidáti by měli využít alternativní způsoby, jako je LinkedIn zprávu nebo SMS, aby se ujistili, že komunikace neuvázne na mrtvém bodě. Rychlá připomínka jiným kanálem často zabrání ghostingu.

3. Stanovte jasná očekávání a držte se jich – Zaměstnavatelé by měli na začátku výběrového řízení sdělit, jak bude proces probíhat a kdy uchazeči dostanou odpověď. Tím sníží nejistotu a zabrání tomu, aby kandidáti ztratili zájem.

Ghostingu v náboru se dá snadno zamezit. Stačí férová komunikace a obě strany mohou odejít s dobrým pocitem, i když spolupráce nakonec nevyjde.

U nás v GoodCallu se s ghostingem nesetkáte. Pokud se k nám přihlásíte na otevřenou pozici, do pár dní se vám ozveme. Jdete do toho?

Poslední aktualizace čtvrtek, 20 březen 2025 14:47

Přidejte komentář

Ujistěte se, že jste zadali (*) požadované informace pokud není uvedeno jinak. HTML kód není povolen.

Nahoru
  • ČT1
  • Hospodářské noviny
  • Forbes ČR
  • e15
  • Mladá fronta DNES
  • ihned.cz